Samband och interaktion i fokus när vi arbetar med siffran 7

Efter att ha introducerat siffran sju genom att som vanligt titta på Livet i mattelandet, visa hur sjuan skrivs och jobbat med några sidor i matteboken så var det dags att kolla av lite hur vi låg till.

Vi har under arbetet med 7:an också jobbat med sambandet mellan addition och subtraktion. Vi har delat upp 7 kulor på olika sätt i muggar och skrivit på mattespråk vad vi gjort när vi gömt och tagit fram igen. Vi hade också lite problemlösning nästa lektion med talfamiljerna där barnen bara fick använda de siffror som ”bor” i huset. De fick klura ihop med bordsgrannen på hur det kunde lösas.

img_4815.jpg

Vad vet ni och siffran 7?

Eleverna fick 2 och 2 resonera kring vad de visste och skriva en mindmap på ett papper. (Nu börjar vi komma igång med bikupe-pratet två och två vilket var lite trögt i början av skolgången.) Att vi jobbat med talfamiljerna märktes men man hade också möjlighet att utmana sig själv och visa att man kunde svårare mattetal som blev sju.

img_4813.jpg

Efter en tid så avbröt jag och vi samlade tankarna gemensamt på tavlan.

img_4812.jpg

När vi jobbade med siffran 6 byggde vi kuber eftersom de har 6 sidor. Mallen för kuben hittade jag på nätet och finns här på länken. Dessa kuber skulle vi idag plocka fram och jobba vidare med. Jag tog fram en stor tärning och berättade att jag kunde se genom bordsskivan. Jag slog tärningen, en femma, och kunde berätta för barnen att mot bordet låg en 2:a. Så fortsatte jag att slå. Varför gör jag det här just idag? När vi pratar om siffran 7? Till slut var det några barn son såg sambandet och kunde avslöja min hemlighet.

img_4814.jpg

Nu var det dags att göra våra egna tärningar av kuberna vi gjort tidigare. Men de skulle nu göra ”riktiga” tärningar där motsatta sidor tillsammans skulle bli sju. Nu kunde de ta med tärningarna hem och trolla för dina föräldrar och syskon.

img_4811.jpg

Efter det så var det dags att spela 7:an. Ett kortspel som går ut på att bli av med  sina kort. Egentligen räknar man poäng och korten är värda olika mycket men det väntar vi lite med. Jag har också valt att ta bort knäckt, dam och kung för de är lite svåra att hålla ordning på. Hjärter 7 börjar och sedan kan nästa person lägga hjärter 6 eller 8 eller någon annan sjua. Spelet fortsätter med att man lägger kortet innan på sexan och kortet efter på åttan tills man når ess eller tio då. Dels tränar vi begreppen innan och efter men också att sortera korten efter färg och i nummerordning. Så småningom kan vi lägga till alla korten, poäng och strategier… Än så länge hjälps vi åt och klurar på vilka kort som man kan lägga, vad kommer innan 5 eller efter 9? Var ska man lägga klöver 6? osv.

En reaktion på “Samband och interaktion i fokus när vi arbetar med siffran 7”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.