Vad – svårt att ställa frågor!

Till läsläran Livet i bokstavslandet så har vi den här veckan bl.a. ordbilden VAD. Så därav blev det ett litet tema kring frågeord och målet att ”kunna ställa frågor”.

Vi plockade fram målet på tavlan och introducerade reportern med alla sina frågeord runt i kring sig. Så att vi hade klart för oss vad lektionen skulle leda till. Så pratade vi om frågetecknet så klart.

img_4486.jpg

Sedan fortsatte vi med att titta på ”Lässugen”. Underbara små program där barn bl.a. Amanda blir lässugen och suger in kändisar som läser för henne. Vi började med det första där Eva Röse läser boken Vi rymmer.

Lässugen bild

Jag stannar efter en stund, 7.08, och ställer lite frågor. Jag har gjort den här lektionen tidigare men med äldre elever så därför, nu första gången, så plockade jag bort vissa frågor men i stort hade jag samma frågor iaf. Inspirerad av Marie Trapps inlägg på UR pedagogerna blogg.

Lässugen

Så här var det jag som ställde frågorna. Men rollerna skulle ändras. På datorlektionen som följde var det eleverna som skulle ställa frågor. Vi samlades på mattan och jag läste en annan liten bok för gruppen, ”Polisen kommer”. Vi tränade sedan tillsammans muntligt att ställa frågor på texten och en av bilderna i boken. Det här med att ställa frågor på texten är mycket klurigt och till och med svårt. Så vi tränar vidare. I skrivarparen fick de sedan skriva frågor. I dag, med tanke på ordbilden, så skulle vi skriva VAD-frågor. De fick dock skriva vilka frågor som de själva kunde komma på. Så klart fick man skriva frågor på boken vi läst om man bara kunde men det var ganska svårt så här första gången.

img_4487.jpg


Vi jobbar vidare med bl.a. lässugen för att nå målet att kunna ställa frågor.

4 thoughts on “Vad – svårt att ställa frågor!”

  1. Pingback: To do | Pearltrees
  2. Tack för alla idéer! Du har möjligen inte fler frågor till de andra filmerna ”lässugen”?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.