Sortera, förklara hur du tänkt, problemlösning. Vecka 2 i matten.

Då var vecka 2 och avsnitt två i Livet i mattelandet igång.

Vi började i måndags med att titta på Livet i mattelandet. Avsnittet handlar om siffran 2 och begreppen sortera, fler och färre, hel och halv. Här under ser ni min planering.

lektionspassstruktur

matte avsnitt 2

Efter att vi tittat på avsnittet så hade vi genomgång kring siffran 2. Den är svår att forma. Eftersom det är lite formning i boken så fick barnen träna på tavlan en gång. Under genomgången pratade vi också om par. Vad har vi par av? Pysslet den här veckan var att måla och klippa ut ett par strumpor likadana. Som repetition från förra veckan pratade vi om mönster som kan finnas på strumpor, prickiga, randiga, rutiga m.m. Dessa strumpor kan vi sedan ha att träna sortering med.


Övningen på mattan har varit att sortera knappar. Eleverna har fått sortera knappar på kluriga sätt och sedan förklara/redovisa hur de tänkt. Vi konstaterade att man kunde sortera utifrån antal hål, färg, storlek, form och mönster. Vi tittade också på om vi hade lika många av några eller om några var fler eller kanske färre.


Imorgon är det dags för lektion 2, den gröna på planeringen ovan. Imorgon ska vi ha problemlösningstillfället. För första gången ska vi lösa problem och rita hur vi tänkt för att förklara. Återigen handlar det om strumpor… Vi ska använda metoden EPA (enskilt, par, alla) på första uppgiften. Andra uppgiften får de lösa med bordsgrannen.

problemlösn par

När man löst problemen får man spela spel men där handlar det också om par. Flest par vinner – memory. Jag har plockat ihop lite memory med siffror och antal, gemener och versaler och rimord.

I matteboken, Favoritmatematik, har vi jobbat/kommer jobba med sidorna 18-21 som handlar om siffran 2 och sidorna 26-29 som har fokus på fler och färre och lika många.

Veckan avlutas med att vi i samband med besök i vår naturruta undersöker antal benpar på insekter vi hittar och för in det i en tabell.

benpar i skogen

2 thoughts on “Sortera, förklara hur du tänkt, problemlösning. Vecka 2 i matten.”

  1. Hej

    Några av mina har också sett vissa avsnitt eftersom de har gått på TV men de har inte jobbat med det i förskoleklassen. På UR finns det andra matte-program. T.ex. katten, musen tiotusen som jag kommer att blogga om nu snart. Det finns nämligen också på arabiska… 🙂 Du kanske kan hitta andra program som grund istället ifall eleverna inte gillar att se samma igen eller se lite olika beroende på lärandefokus.

    Med vänlig hälsning

    Malin

  2. Hej! Jag har också använt mig av livet i bokstavslandet och mattelandet till min undervisning. Använt mig av innehållet och byggt kring det. Nu är det så att barnen får se alla dessa avsnitt redan i f-klass så när vi tar emot dem i skolan säger de att de redan sett programmen. Försöker såklart att motivera dem och säga att man lär sig mer genom repetition. Hur är det för dina elever. Har de sett avsnitten innan de kommer till dig?

    Mvh Jennie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.