Eleverna har sagt sitt. Pedagogiska planeringen i matte är klar.

Då har vi färdigställt den pedagogiska planeringen även i matten. Eleverna har sagt sitt om hur de vill jobba i skolan för att nå målen.

Den färdiga PP-väggen. 🙂

 

Sammanfattning av vad vi kom fram till att vi ska jobba med i klassrummet och syftestexten.

 

Det mesta har gått enligt planen…

planeringsstruktur LIM

Vi har jobbat med begreppen. Ettan, nollan, siffror och dess olika symboler i olika sammanhang t.ex. spelkort, tärningar. Lika och olika.

img_4318.jpg img_4316.jpg

 

img_4280.jpg

Vi byggde våra namn med klossar utifrån hur många ljud vi har i namnen. Vi jämförde. Vilka har flest? Vilka har en färre? Vilka har två mer? osv.

Som problemlösning har vi jobbat med mönster. Vi pratade om att mönster måste upprepa sig. Vi byggde mönster och förklarade för varandra hur vi tänkt. Så listade vi ut hur andra tänkte när de gjort mönster på papper.

img_4327.jpg

img_4331.jpg  img_4332.jpg

Kommunikationsdelen handlade om att känna igen tärningens ögon utan att räkna. Jag testade barnen genom att spela Fia med knuff.

img_4328.jpg

I morgon blir det motorik/pyssel-delen. I Livet i mattelandet avsnitt 1 så kommer en fe in i geometribanken och har tappat bort sin gloria och det finns ingen lagom stor. Lösningen blir att de tar en rak linje och gör en cirkel av. Så imorgon ska vi göra cirklar av raka linjer. Vi ska nämligen gör girlanger.

img_4334.jpg

Här under kan man se hur jag lagt upp lektionerna. Ännu fungerar två spår i undervisningen inte toppen. Vi måste träna vidare på att jobba självständigt och fråga en kompis utan att störa innan det blir som det är tänkt. Jag tänker dock att om jag börjar träna med eleverna redan nu i ettan kommer det de utdelning senare.

Det som skiljer sig mot ursprungsplanen är att första lektionen är att vi efter den gemensamma genomgången så gör vi övningarna gemensamt på mattan. Sedan jobbar alla i boken. Sedan gjorde vi inte pysslet i samband med den lektionen utan den gör vi alltså imorgon då klassen har vikarie.

Likadant andra lektionen. Gemensam genomgång och sedan gör vi alla samtidigt problemlösningen i grupper eller par. När de blev klara övergick vi till att spela Fia.

Men tanken och målet är att vi så småningom ska kunna jobba med olika saker i klassrummet. Vi tränar korta stunder. 🙂

lektionspassstruktur

 

 

PP-väggen syfte är att påminna eleverna om att vi hela tiden jobbar mot mål. Problemlösningslektionen t.ex. jobbade vi mot dessa 3 mål. De två första till mönster uppgifterna och den sista till Fia-spelandet.

img_4330.jpg

4 reaktion på “Eleverna har sagt sitt. Pedagogiska planeringen i matte är klar.”

  1. Hej. Det kommer allt eftersom på bloggen. Inom några dagar kommer ett inlägg om avsnitt två av livet i mattelandet. Jag jobbar just med ett avsnitt i veckan. Tre lite längre pass med matte. I planeringen är de markerade med blått, grönt resp rosa. Ibland plockar jag dock om ifall jag har vikarie eller så.

  2. Hej Malin!
    Jag är en ny exad lärare och har försökt få till en liknande planering i matte. Skulle du kunna dela med dig av hur din planering i matten ser ut vecka för vecka?

    Vore jätte tacksam!
    Med vänlig hälsning,
    Sofia

  3. Pingback: Åk 1 | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.