Läsläxa med föräldrasamverkan. Övningslådor klara för nötning av begrepp på mattan.

Då var vi redo för skolstart på måndag. Idag förbereddes läseböckerna så att både elever och föräldrar lätt kan se vad vi jobbar för att lära oss.

På insidan av pärmen sitter kommentarslappen, där vi vill att föräldrarna kommenterar hur det gått med lästräningen under veckan och där också vi kommenterar. På nästa sida finns det moln med mål som vi ska lära oss i samband med läsningen, saker att tänka på och även ev som hjälp för att skriva kommentarer. På nästa sida sitter alfabetet och hur man formar bokstäverna på rätt sätt. (På bilden här ligger det bredvid.) Där kommer vi färglägga bokstäverna som vi jobbar med allt eftersom. Så har vi bokmärket med fram och baksida. På framsidan sitter matrisen för läsning. Hur vi ska jobba för att utvecklas i läsförståelse och att läsa med flyt. På den andra sidan sitter figurerna från en läsande klass. Något att använda sig av för läsförståelsen. Den lilla påsen kommer vi att fylla på med ordbilderna.

Moln.

Bokmärkesframsida.

I min lektionsplanering så skriver jag om olika övningar som vi kommer att jobba med på mattan. Nu är det förberett med den här veckans övningar i både svenska och i matte och lagt dem i lådor. Målet i svenskan är att känna igen sitt namn och kunna några kompisars namn. I matten kommer vi att jobba med att känna igen symbolerna för siffrorna.

planering bokstavlandet version2
Lektionsplanering svenska

 

Övningslådan i svenska innehållande klasskompisarnas namn och foto. Alfabetets bokstäver.

Vi kommer att para ihop rätt namn med rätt bild. Prata om vilken bokstav man har först resp sist. Hur många bokstäver jag har i mitt namn. Vilka som har lika första bokstav, sista bokstav och antal. Barnen får vara med och fundera kring om man kan sortera på andra sätt? Lägga sitt namn med bokstäverna, andras namn. m.m.

Övningslådan i matte. Symboler av lite olika slag och något mattetal och en kortlek.

Här ser ni min kladdiga planering för första avsnittet i bokstavlandet där vi kommer jobba med alfabetet och namn. Jag ser dock att jag tänkt om redan nu på en av övningarna som nu alltså kommer att vara att para ihop kompis med rätt namn. Men vi ska forma bokstäver med kroppen! 🙂

img_4274.jpg

Tillhörande matten har jag påbörjat en ”vägg” i klassrummet med siffrorna och deras symboler.

img_4280.jpg

11 reaktion på “Läsläxa med föräldrasamverkan. Övningslådor klara för nötning av begrepp på mattan.”

  1. Hej Malin!

    Jag har i år börjat med Livet i bokstavslandet med min etta. Jag funderar och planerar mitt upplägg. Jag undrar om du har kört ett kap i två veckor? Dvs ena bokstaven ena veckan och andra bokstaven nästa? Hur har du isf delat upp läsläxan?

    Mvh Jennei

  2. Lånat av en kollega. Vet tyvärr inte vart hon fått dem ifrån. Kan försöka undersöka saken… 😊

  3. Hej. Roligt att du gillar bloggen. De hittade vi hör i gömmorna på skolan. Vet inte säkert vart ifrån de kommer tyvärr. Mvh Malin

  4. Hej! Tack för inspirerande blogg! Jag undrar var du hittat alfabetet med pilar som visar hur man formar bokstäverna?

    Louise

  5. Tack för mycket inspirerande läsning!
    Jag undrar var du hittat alfabetet med pilarna som visar hur bokstäverna formas.
    Tack på förhand!
    Louise

  6. Vilket fint arbete, har tänkt liknande men bra idé med att para ihop namn och bild! Tack för inspirationen, tar med mig det och ”gör om ” så att det passar mitt upplägg.
    Med vänlig hälsning,
    Lotta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.