Planeringsstruktur svenska. ASL, Livet i bokstavslandet.

Då har jag försökt likt i matten att göra en form av planeringsstruktur i svenskan i min blivande åk 1. Vi kommer att jobba med läsläran Livet i bokstavlandet och så klart också titta på programmen från UR.

Livet-i-bokstavslandet

Måste också tipsa om lärarhandledningen som finns till programmen på URs hemsida. Med tips och idéer och sångtexterna.

Jag har omarbetat mina gamla alignmentplaneringar som jag använd i 3:an och ”bantat ner dem”. Jag har en i skriva, en i läsa och en i tala.

Alignment skriva.

Alignment läsa.

Alignment tala.

Jag har gjort en matris av dem. I matrisen har jag haft med stegen från bedömningsportalens bedömningsstöd.

Bed portalen

Så klart är nya kunskapskravet med tänket och i alignmentplaneringen för läsa och tala är det markerat med kursivstil.

Matris svenska och svenska som andraspråk.

Utifrån detta har jag nu också försökt göra en planeringsstruktur. Mitt exempel här är gjort på Livet i bokstavslandets avsnitt 2 eftersom första avsnittet handlar om alfabetet och det är i avsnitt 2 som bokstavsinlärningen startar med bokstäverna indelade i par. Jag ska som sagt även använda Livet i bokstavslandets läslära och försöker också att koppla på ASL-tänket.

planeringsstruktur svenska

Molnen högst upp ska symbolisera målen som vi jobbar mot. De kommer att finnas på PP-väggen i klassrummet som vi kan plocka fram för att förtydliga vilka mål vi ska nå.

Våra elever är vana från förskoleklassen att jobba med tecken som stöd vilket vi tänker att vi ska fortsätta med. Fick tips om an hemsida för att träna på tecken. Spread the sign.

Här under är lektionsplanering. 3 lektionspass markerade i olika färger. I mitt tänk nu så känns det här som ett bra upplägg men det återstår ju att se om det håller, annars måste jag så klart tänka om. 🙂 Där man kan se den glada gubben betyder att jag som lärare finns och stöttar. Det betyder att eleverna måste försöka hjälpa varandra med pysseldelarna till att börja med. Två spår i undervisningen.  Det kommer vi så klart att behöva träna på så det är inte säkert att det funkar hel perfekt i början av ettan men ambitionen finns och med lite hjälp i klassrummet vissa lektioner hoppas jag att få det att funka ganska snart. Jag har också en halvklasslektion i veckan som jag tänker att jag kan utnyttja till detta arbete om det krävs i början.

Planeringsstruktur svenska del 2

Övningarna tänker jag att jag både plockar från lärarhandledningen till läsläran och från lärarhandledningen till programmen.

Arbetet på mattan gäller främst de elever som behöver stöttningen i språket. Samtidigt måste de som kan ljuden och ev läsa och skriva utmanas för att utvecklas ytterligare. (Ofta blir dock fler elever sugna på att plocka med sakerna på mattan och så klart får de också det då.) Två spår i undervisningen:

Två vägar mot samma mål

Så att föräldrarna tillsammans med mig ska kunna stötta sina barn i läsläxa-träningen hemma och veta vad vi siktar mot har jag börjat med en baksida till bokmärket som vi ska göra. Det är egentligen bara en del av matrisen men om det finns på bokmärket så blir det mer synligt tänker jag…

Baksida bokmärke

Finns på länk här om man vill använda det.

Den här lilla filmsnutten från Livet i bokstavslandet kan vara lite trevlig att visa föräldrar kring att läsa med flyt, ljudningsstrategi och att kunna rätta sig själv…

 

 

 

Fortsättning följer till hösten…. 🙂

 

 

 

 

3 thoughts on “Planeringsstruktur svenska. ASL, Livet i bokstavslandet.”

  1. Hej. I år följer jag Livet i bokstavslandets ordning. Utmanande för mig som lärare innebär det att jag kommer att jobba med två bokstäver varje vecka. Först pratar vi alfabetet och namn och nästa vecka börjar vi med bokstäverna ”på riktigt” det innebär L och E.

  2. När börjar du med bokstavsträning? I vilken ordning tar du bokstäverna?
    Tack för alla tips och idéer!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.