Planerings/lektions-struktur matte åk . #Livet i mattelandet

Fortsatt planerandet inför höstens matteundervisning idag. Gårdagens inlägg med alignmentplanering och matris finns på länken här.

Hur ska jag lägga upp arbetet i klassrummet?

Jag tänker att jag ska anamma ASL-tänket på så sätt att vi inte formar siffror i all oändlighet utan hittar på andra sätt att träna motorik. Likaså tänker jag att samarbete och kommunikation ska vara en viktig del i undervisningen.

De viktiga förmågorna som är synliga i kunskapskraven i LGR11 är markerade med ljusblått på bilden nedan och de kommer att finnas med genomgående genom alla avsnitt som vi kommer att jobba med. Men även de mörkblå delarna kommer att finnas med så vi inte glömmer att utmana och jobba motoriskt. Molnen är mål från PP-väggen som vi kommer att jobba mot. Till just det här avsnittet kommer vi att jobba med matteboken Favoritmatematik kap 3 och 8. Eftersom de handlar om siffrorna 0 och 1 och ”Är lika med”.

planeringsstruktur LIM

Här under kan man se hur jag tänkt lägga upp lektionspassen eller vad jag ska kalla dem, 3-4 st kring varje avsnitt. De är markerade i olika färger. Där det syns en 🙂 så betyder det är jag som lärare är där.

 

lektionspassstruktur

10 thoughts on “Planerings/lektions-struktur matte åk . #Livet i mattelandet”

  1. Pingback: Matte | Pearltrees
  2. Hej. Jag tänker att jag kommer att hoppa i boken. Vi kommer att jobba med de kapitel som jag tycker passar till programmet. Det kommer fler planeringar till fler program kring Livet i mattelandet relativt snart.. 😉

  3. Hej! Tänkte bara fråga om du tänkte börja med sidan 1 i boken eller kommer du hoppa fram i boken till sidorna med lika med, fler eller färre osv?
    ¨
    Super spännande och läsa om dina planeringar, då jag har matte för första gången i en 1. Har haft 4-6 förut så ska bli spännande.
    Hälsningar Zandra

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.