Besök av blivande 1:or. Följ mitt arbete kring läseboken Livet i bokstavslandet till hösten.

I veckan hade jag besök av mina blivande elever. Ivriga, glada och härliga barn som med spritt i hela kroppen längtar efter att börja skolan. Härligt! Ett mycket viktigt uppdrag för mig blir att ”sprittet” håller i sig läääänge.

Under besöket fick barnen plocka upp lite saker ur en påse. Saker som i kommer att använda under nästa år. Linjal, kulram, miniräknare, tärning, spelkort, bokstäver, hörlurar till datorn m.m. Och så vår blivande läsebok: Livet i bokstavslandet.

 

img_3733.jpg
Eleverna fick sedan rita en pusselbit från skolplus.se som vi delat i tre bitar. I den ena skulle de rita deras familj, i den andra vad de gillar och i den största tredje skulle de skriva sitt namn. Måla och klippa ut. Bra övning där jag kunde gå och prata med barnen om vad de gillar och om vad deras mamma och pappa och ev syskon heter. Ett och annat husdjur kom också med. Det visade sig också vilka som kunde skriva för många valde att skriva namnen på några av familjemedlemmarna. Så kunde jag ockå titta på finmotoriken och klippandet.

Ska bli spännande även för mig att börja med en ny läslära. Några av eleverna kommer att använda den röda boken och några den gröna. Ljudning tränas liksom helordsläsning tillsammans med bildstöd. Jag har tidigare använt filmerna och skrivit meningar på datorn utifrån men till hösten kör vi ”fullt ut” med läseboken också. Roligt och inspirerande att försöka koppla mitt målmedvetna tänk och undervisning med delar av Att Skriva sig till Läsning kopplar till Livet i bokstavslandet.

Hoppas ni vill följa mitt arbete på bloggen under hösten.

 

Här kan ni läsa ett smakprov från lärarhandledningen till Livet i bokstavlandet.

Utdrag från Liber.se om tankarna och upplägget kring läromedlet:

ӁRSKURS 1

1 – TV
Även Livet i Bokstavslandet för åk 1 har sin utgångspunkt i tv-programmen.

2 – Digital intro
Läraren samlar klassen för genomgång vid den interaktiva skrivtavlan/projektorn med Digital Intro. Här förbereds eleverna för den egna läsningen och uppgifterna i arbetsboken.

Digital intro innehåller laborationer med språkets byggstenar, både för F-klass och åk 1, vilket gör det möjligt att anpassa undervisningen efter barnens nivå.

3 – Läsebok
Efter det gemensamma arbetet läser eleverna i sina läseböcker på två nivåer.

– Nivå grön är för de barn som är på väg att knäcka läskoden.

– Nivå röd har mer text och är för de elever som har knäckt läskoden och läser ljudstridig stavning.

Böckerna består av 16 kapitel och följer samma teman och bokstavsgång som de 16 tv-programmen.

De sista kapitlen består av faktatexter som knyter an till bokens teman. De här texterna är tänkta för elever som läser med visst flyt, men kan också läsas gemensamt och/eller högt för att eleverna redan från start ska få möta olika typer av texter.

4 – Arbetsbok
Eleverna jobbar i arbetsboken.

Till varje avsnitt/kapitel finns övningar som tränar de aktuella bokstäverna och bokstavsljuden, grammatik/språk- och ordkunskap, samt läförståelseuppgifter med inferensfrågor.

5 – Lärarhandledning
Lärarhandledningen för åk 1 innehåller tips för arbetet med den interaktiva skrivtavlan, läseböckerna och arbetsboken. Här finns också diagnoser, underlag för textsamtal och kopieringsunderlag.”

 

 

Vi avslutade besöket med att läsa om när härliga Sune börjar skolan.

img_3732.jpg

 

Vi alla ser fram emot hösten, men först hoppas vi på ett riktigt härligt sommarlov!

 

 

3 reaktion på “Besök av blivande 1:or. Följ mitt arbete kring läseboken Livet i bokstavslandet till hösten.”

  1. Hej. Nej, mina har inte heller jobbat med bokstavslandet. Ska som sagt bli roligt och spännande. 🙂

    //
    Malin

  2. Bra inlägg!
    Jag ska också påbörja arbetet med bokstavslandet för en åk 1 i höst. En fråga, hade dina elever arbetat med bokstavslandet i förskoleklass? Mina elever har inte gjort det.
    Vh Sara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.