Två vägar mot att kunna digital tid.

Två vägar mot samma mål

Vi jobbar för att bli förtrogna med digital tid. Ett gäng behöver träna vidare kring grunderna om hur man tänker kring digital tid och vad kvart, timme, halvtimme innebär. Medan andra kan det och jobbar med att omvandla tid mellan de olika enheterna. …….

image
Tankestrukturen som kommer upp på vår begreppsvägg så vi när det behövs kan gå och kika på hur man skulle tänka.

Efter en gemensam genomgång där vi repeterar för alla hur man tänker och vad enheterna innebär så samlar jag ett gäng på mattan där vi repeterar klockan lite grundligare. Vi plockar fram en klocka i taget och funderar över vilka två tidskort som hör till klockan. Sedan drar vi ett fråge kort där det t.ex. kan stå ”Vad är klockan en kvart senare?”, ”Vad är klockan en timme tidigare?” eller ”vad är klockan om en halvtimme?”.

Eleverna fick sedan göra ett klockpapper hämtat från lektion.se. Där man just skulle rita in visarna på klockor och skriva två sätt med digital tid.

image

image

Den andra gruppen börjar med samma papper lite som uppvärmning. Sedan hade jag hittat två utmanande papper även de från lektion.se.

Dels skulle eleverna omvandla tid mellan olika enheter genom att klura på resultat från ett springlopp. Vem sprang fortast? hur mycket skiljer mellan 1:an och 2:an? Men nu var det hundradelssekunder med. Dels så var det problemlösning med tid. Hur lång tid har gått? Vad är klockan efter…?`osv. Se nedan.

På lektion.se heter de uppgifter jag använt:

Klockan analog – digital. Den här uppgiften gjorde alltså alla.

klockan digtalt och analogt

 

Matteuppgifter till Löpning Mårtens Vall. Jag använde inte alla frågor utan de som visas här under + resultatpappret så klart.

löptävling

Räkna tid. Utmanande uppgift som egentligen är ett spel men jag valde att ta två av pappren och ha dem som problemlösningsuppgifter istället. Här nedan är ett av dem.

Probleml tid

 

Klockan gruppuppgifter. En gruppuppgift med träning med olika enheter som vi tyvärr inte hann med under lektionen men som jag säkert kommer att testa relativt snart.

gruppuppg tid

 

Alla tränade klocka på sin nivå. Mattövningarna finns kvar länge så att alla har chansen att hinna jobba med det på lediga tider. Vi jobbar för att nå mål kring tid men på olika nivåer och svårighetsgrader.

One thought on “Två vägar mot att kunna digital tid.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.