Motivationsskapande undervisning, ABC-klubben.

Jag såg en föreläsning av Bosse Larsson på UR samtiden. Han pratade om att vi inte kunde skapa motivation men motivationsskapande situationer. (Se mitt förra inlägg.)

Att eleverna får använda digital teknik kan skapa motivationsskapande situationer. Vi har jobbat med att göra Power Point och prata in ljud med Office mix och så har vi jobbat med I-Movie. Eleverna vill inte sluta jobba… Upplägget kring detta skrev jag som sagt om i mitt förra inlägg.

ABCklubben

 

Häromdagen upplevde jag det även utan digital teknik. Vi bestämde oss för att vara med i ABC-klubbens berättelsetävling för årskurs 3. Efter att vi jobbat med vårt projekt I drömmarnas värld var det här som en sammanfattning av det arbetet. Vad har vi lärt oss? Använda alla kunskaper som vi samlat ihop på vägen.

 

IMG_3490.JPG

Här finns checklistan om någon vill använda det.

Jag introducerade tänket och vi tittade på filmen som Mats Wänblad spelat in och började jobba. Eleverna jobbade på motiverat och bra, som vanligt tyckte jag. Några kände sig klara efter en stunds arbete.

Nästa lektion som vi skulle jobba med berättelsetävlingen, för att alla skulle bli klara tänkte jag, så var det någon av eleverna som undrade om vi inte kunde titta på hur något bidrag från förra året såg ut. Såklart kunde vi det. Det fanns många att läsa på tävlingssidan. Vi tittade på vinnarbidraget lite extra och försökte jämföra med våra texter. Vad har de med och inte vi? Styckeindelningen var snygg och gjorde det lätt att läsa. Det var flera problem vilket gjorde att texten blev spännande. När man trodde att det skulle lösa sig och vara slut så vände berättelsen och fortsatte. Flera beskrivande ord som adverb och adjektiv.

Helt plötsligt så var det en otrolig aktivitet bland eleverna. De som tyckte förra lektionen att de skrivit färdigt ville nu fixa till sina texter och göra om. De skrev och skrev och ville inte sluta. En helt otrolig motivation.

Så att titta på andra elevers texter att inspireras av ev tillsammans med tävlingsmomentet skapade denna motiverande situation. Hade jag skrivit en text eller att vi tittat på en text skriven av en annan vuxen t.ex. en författare eller så tror jag inte skulle skapat samma motivation. Här var det jämngamla elever på andra skolor som de verkligen kunde jämföra sig med.

När jag var och lyssnade på Hülya Basaran och hon pratade om sin undervisning sa hon ”Tänk om mina lektioner var frivilliga, hur många skulle gå på dem då?”. Det är svårt att skapa motivationsskapande situationer hela tiden för alla, men har man Hülyas ord i tankarna lite så kommer vi säkert närmare i alla fall.

2 reaktion på “Motivationsskapande undervisning, ABC-klubben.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.