Omvandla enheter

IMG_3501.JPGVi jobbade vidare mot att nå målet:

IMG_3503.JPG

Med rätt enhet betyder att vi ibland omvandlar enheterna och väljer att använda olika enheter beroende på vad vi ska mäta eller uppskatta.

Så vi inledde lektionen med att repetera våra enheter, vilka var det vi hade att välja bland. Sedan var fokus på volym och tid idag.

Vi började med volym. Vad kan man säga om mjölkpaketen. Hur mycket mjölk innehåller förpackningen? Vi hade liter, deciliter och centiliter att jobba med. och jobbade oss vidare bland förpackningarna. Förutom de som syns på bilden hade vi en halv litersflaska med Coka cola och en Red bull-burk med 250 ml (som det stod på burken) vilket då blev utmaningen att jobba med. Vi klurade vilka förpackningar som tillsammans blev en liter.


Tidigare på morgonen hade vi också löst ett litet morgonproblem. En elev hade tidigare frågat hur många sekunder det går på en timme och vid det tillfället hann vi inte riktigt reda ut det men idag på morgonen var det läge med tanke på lektionen efter rastens fokus på enheter. Så då jobbade vi oss igenom hur många sekunder det går på en minut osv och kunde till slut komma på några olika sätt som man skulle kunna göra för att räkna ut problemet några mer jobbiga än andra… 60 *60 eller 60 + 60 + 60+ ….. eller kan man slå ihop två 60 och räkna 120 *30 för då blir det hälften så många.

Efter genomgångarna så var det dags att jobba lite. En grupp samlade jag på mattan och vi sorterade återigen korten med rätt sak och så blandade vi även förpackningarna och deras kort. Jag satte igång dem med att sortera och sedan gick jag och pushade på de andra som arbetade med sin bordsgranne med att fundera över vilka enheter man använder vid olika tillfällen på ett papper, och en baksida med enheterna för tid.

IMG_3501.JPG

När mattgruppen var klara fick de fundera över framsidan på pappret och barnen som pararbetade fick turas om att sortera kort på mattan.

Enheter 2a Enheter 2b

Här finns dokumentet om du vill använda det.

Vi sammanfattade lektionen med att tillsammans gå igenom de rätta svaren.

Med hjälp av en kollega kunde vi reda ut ramsan:

”30 dagar har november, april, maj och september. Februari 28 allén. Alla de övriga trettioen.”

Två vägar mot samma mål:

Två vägar mot samma mål

En reaktion på “Omvandla enheter”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.