Enheter. Två vägar mot samma mål!

I går jobbade vi med enheter. Vi har jobbat för att närma oss, eller till och med nå, målet taget från vår PP-vägg i matten:

Vi pratade om vad enheter är och vad de används till. Det var några prefix som återkom t.ex. deci, centi, milli och så kilo. Vad betyder dem och kan man hitta dem på andra ställen? Idag skulle vi inte prata så mycket om tid så vi bara nämnde att tid också har enheter. Fokus för dagen var längd, vikt och volym. Jag hade fixat kort med begrepp från enheterna på och så skulle vi sortera vilka som hörde till vad och storleksordna. Störst överst.

På tavlan sitter målet vi jobbar för att nå men även en förmågebild för den begreppsliga förmågan för vi jobbade just då mycket tydligt med begreppen. Senare blev det även den kommunikativa förmågan….

 

Begreppskorten.

 

Det var genomgången det. Efter det fick majoriteten av eleverna börja jobba med ett papper med fram och baksida. Framsidan skulle alla fixa och på baksidan var det lite mer utmanande och man kunde välja lite bland uppgifterna där. Eleverna skulle ta hjälp av sin bordsgranne ifall de behövde för nu skulle jag jobba vidare med begreppen tillsammans med en lite mindre grupp som behövde nöta begreppen ytterligare på mattan. Para ihop rätt begreppskort med rätt sak.

Även eleverna på mattan skulle sedan göra framsidan av pappret. Hjälps åt fundera och samarbeta. Det visade sig att ”frimärke” var svårt så det fick de ”googla”.

Framsidan finns på länken här ifall någon är intresserad av att använda den.

Enheter

Baksidan på pappret med utmaning har jag hämtat från lektion.se. Lektionen jag använde hette ”Rätt enhet” och är gjord av Mikael Eriksson.

Så när jag satt igång gruppen på mattan så återgick jag till majoriteten av elever som jobbade vid sina platser. Hjälper dem att komma vidare och utmana dem för att komma vidare.

Det visade sig att någon till behövde ansluta till gruppen på mattan för att vara säker på och repetera begreppen liksom ett par på mattan ganska fort kunde anta utmaningarna på baksidan av pappret.

Idag fanns det fler på mattan som ville kontrollera sina kunskaper eller bara tyckte att det var roligt att plocka med ord och begrepp. En av eleverna antog lärarrollen och styrde lärandet för en av mina allra nyanländaste elever. Så härligt att se. 🙂

Vi jobbar mot samma mål men tar olika vägar dit!

Två vägar mot samma mål

3 reaktion på “Enheter. Två vägar mot samma mål!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.