Problemlösning beräkna tid. I drömmarnas värld.

Då har vi jobbat med ytterligare en problemlösning i temat I drömmarnas värld. Den här gången med fokus på tidsberäkning. När vi går igenom dagen varje morgon så skriver vi upp tiderna som gäller för dagen och pratar om hur man tänker med digital tid. Nu var det dags att använda kunskaperna. Nu handlade det bl.a. om schemat för huvudpersonen. Hur läser man av ett schema?

Med uppdraget, återigen, att prova först! drog arbetet igång. Det lite kluriga blev att visa hur man hade tänkt.

Jag måste delanalysera arbetet med problemlösningen med I drömmarnas värld så är jag nöjd med vart vi har kommit. Från att problemlösning var mycket svårt och många händer i luften som ville ha hjälp från första meningen då de inte visste hur de skulle göra exakt så har vårt tjatande om att prova, våga chansa och försöka även om det kanske blir fel, gett resultat. Många fler provar sig fram och kommer på lösningen på vägen. Räcker sedan upp handen och kollar så de har tänkt rätt. Att jobba med uppgifter och känna glädjen av att man lyckades att lösa problemet är ju härligt och något jag vill att alla får uppleva. Den största lärdomen med arbetet har absolut varit att prova, våga misslyckas, prova igen!

Problemlösning Klockan – I drömmarnas värld.

Schema för huvudpersonen.

Klockan problemlösning

Är du mer intresserad av Skriv- och matte-projektet I drömmarnas värld finns det en flik i menyraden högst upp på bloggen. Där finns våra tidigare problemlösningslektioner men även skrivprojektet som problemlösningen bygger vidare på.

4 reaktion på “Problemlösning beräkna tid. I drömmarnas värld.”

  1. Så roligt att höra. Tack för att du skriver och berättar. Det är alltid så kul att höra att det används på andra ställen runt om i Sverige. 🙂 Tack!!

  2. Åh, det här måste jag testa med min 3:a,

    Jag måste verkligen säga att jag får så mycket tips och idéer från dig och då har jag ändå undervisat i år 3 många gånger tidigare. Jag har bl.a. gjort argumenterande texter enligt din mall. Det blev framförallt väldigt bra texter och tankar kring vilken som var elevernas favorituppfinning. Roligt!

    /Daniela

  3. Jättebra! Detta ska jag göra! När du vill att de ska skriva på två sätt menar du digitalt samt analogt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.