Slippa stressen inför NP. Jag ska äga planeringen!

Jag försöker utveckla min undervisning och har jag nu landat  i att mitt sätt att undervisa är att jobba målmedvetet med mina elever. Jag jobbar också med två spår i klassrummet och försöker ha med det i planeringen så ofta som möjligt. Med två spår i undervisningen menar jag att vi i klassrummet jobbar mot samma mål men att den grupp av elever behöver stöd i form att språk, ord och begrepp. Det är också ett sätt att jobba målmedvetet, för jag gör klart för mig vad konkret som är en godkänd nivå och en mer än godtagbar nivå kring målet och försöker riktat leda lärandet mot de olika nivåerna för de olika grupperna. Samtidigt vet alla vart vi ska! Jag tycker om att jobba målmedvetet, jag tycker att det är ett bra sätt att jobba som gör att jag känner mig säkrare i min lärrarroll och som jag tycker ger eleverna mycket. Eleverna blir medvetna om sitt eget lärande och aktiva i sin lärprocess tycker jag. Jag läser också Dylan Williams och får mina tankar och idéer bekräftade. Men…

Två vägar mot samma mål

Nu funderar jag kring den här stressen som finns när det börjar närma sig nationella prov. På facebook i olika trådar kan jag läsa att det är fler än jag som känner sig stressade. När jag sätter mig ner och börjar analysera varför jag känner mig stressad för egentligen så kan jag bena ut att det är kring matten som jag främst är orolig. Har vi hunnit med alla moment? Är också ganska säker på att samma känsla infann sig för ungefär 3 år sedan. Jag måste göra något åt det här!

Varför är jag stressad just över matten? Jag är ganska säker på att det beror på att jag är allra mest läromedelstyrd i just matten. I alla andra ämnen jobbar jag med läromedel som en hjälp för att nå de mål som jag satt upp. I matten är det lite tvärt om. Vad ingår i nästa kapitel? Hur lägger jag upp arbetet kring det? För mig och min undervisning är det säkerligen källan till min oro. Jag har inte ägt ämnen och vägen mot målen. Så klart är jag orolig för om jag hunnit med alla moment för det är ju inte jag som gjort planeringen för att det verkligen ska ha hänt. Det är ju läromedelsförfattarna!

Mitt NP-löfte är att jag ska se till att jag äger undervisningen i matten i fortsättningen men för att göra det måste jag ha klart för mig vad vi ska gå igenom och gärna när och hur. Och det har jag ju redan gjort när jag skrivit mina alignmentmallar och pedagogiska planeringar men i just matten har jag inte använt dem på riktigt, som jag gör i andra ämnen. Istället för att utgå från vilka mål vi ska jobba mot just den här veckan/lektionen och plocka fram de målen från PP-väggen, som jag gör i andra ämnen, har jag kollat av matteboken och plockat fram mål som passar kring läromedlets tänk. Usch! Skämskudde!! Men nu vet jag iaf hur jag ska gå vidare…

IMG_2296-0.jpg

 

I min alignmentmall har jag utifrån kunskapskrav och centralt innehåll kommit fram att åk 3s matte ska leda till dessa konkretiserad mål:

Lösa problem:

  • Uppskatta och fundera över rimlighet.
  • Använda strategier när du räknar.
  • Skriva på mattespråk.

Begrepp:

  • Kunna matematiska begrepp bla lägesord. Begreppsväggen. Beskriva begreppens egenskaper.
  • Kunna jämföra begreppen.
  • Kunna dela upp tal t.ex. 10-kompisar, 100-kompisar. Förstå positionssystemet.
  • Kunna och förstå enkla bråk och kunna jämföra dem.
  • Kunna geometriska begrepp, beskriva och jämföra dem.

Metoder:

  • Kunna de 4 räknesätten och förstå när man ska använda vilket.
  • Förstå och kunna använda ”lika med”-tecknet.
  • Kunna använda olika metoder beroende på vad du ska räkna ut t.ex. huvudräkning, överslagsräkning, skriftliga metoder och använda miniräknare.
  • Rita och göra geometriska objekt.
  • Skala, förstoring, förminskning.
  • Uppskatta, mäta och jämföra längd, massa, volym och tid med rätt enhet.

Kommunicera:

  • Beskriva och samtala om hur du löst en uppgift och visa genom t.ex. bilder, symboler, plockisar.
  • Läsa av tabeller och diagram.
  • Resonera om val av metoder och räknesätt, rimlighetslumpmässiga händelser och mönster.

 

Om jag på riktigt vågar använda dessa och verkligen jobba med dem i vardagen. Släppa matteboken och istället välja mål som vi ska jobba mot under en period tror jag att jag kommer att känna mig lugn inför att ha hunnit med alla moment i matten. Så klart kan jag ta hjälp av boken som ett träningsredskap. Jag tror att mina elever klarar de nationella proven helt ok men för att själv slippa känna stressen tror jag att jag mår bättre om har kontroll.

Jag känner att jag har tagit några steg på vägen bl.a. genom skriv och matte-projektet I drömmarnas värld. Där vi riktat jobbar mot mål och strategier. På länken här under finns ett ex:

Problemlösning – I drömmarnas värld. Pröva först!, Utmaningar.

Ett annat steg är våra Fuskisar, strategier och Begreppsbilder. Vi tränar riktat in ett visst moment och tydliggör genom att sätta upp stöttningsbilder som vi kan återkomma till när det behövs.

IMG_2636-0.jpg

Men kanske måste jag ta steget ordentligt för att känna att jag har full koll… Det blir nästa steg i min undervisningsutveckling.

Jag ska äga matteplaneringen!!

7 reaktion på “Slippa stressen inför NP. Jag ska äga planeringen!”

  1. 🙂

    Roligt att du gillar det.

    Jag har en PP-vägg i nästan alla ämnen… I matte och i svenska och i det temat i NO:n och/eller SO:n som vi jobbar med vid tillfället. I engelskan har jag satt upp mer en ord-vägg med ord som fylls på allteftersom vi jobbar. Jag undervisar inte i musik så där har jag ingen och inte heller i idrott.

    Med vänlig hälsning

    Malin

  2. Hej!
    Vilka kanontips! Underbart! Undrar bara om du har PP-vägg till varje ämne? Alltså, flera PP-vägg i klassrummet samtidigt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.