Elevinflytandet blir verklighet.

Måste bara tipsa om spel-idén som mina elever tyckte att vi skulle göra under arbetet med forntiden.

När de fick vara med och bestämma hur vi skulle nå målen kring forntiden, i uppstarten av den pedagogiska planeringen, så kom idéen om att göra ett forntidsspel. Nu har vi flera spel igång!

IMG_3165.JPG

Vi har under en tid jobbat mycket med Reportern från En läsande klass och tränat på att ställa frågor. Vi har också använt oss av Lässugen. På bloggen finns några lektionsupplägg och frågeställningar kring Lässugen. Forntidsspelat var ett toppen tillfälle för att träna på att skriva frågor på ytan från faktatexter.

Eleverna har fått skriva frågor och svar kring sten- och bronsålder, det är så långt vi har kommit, på kort och sedan fick de göra spelplaner och skriva regler (instruerande genren).

Så härligt att höra eleverna ställa frågor som – Hur längre varade bronsåldern i Norden? – Lätt! Tusen år. Funkar jättebra för båda spåren i undervisningen. De som behöver stöd med språket kan ändå svara på frågorna de har varit med och skrivit. Jag tänker att utmaningen för andra är att byta spel med en annan grupp då måste de läsa reglerna och svara på frågor som andra har skrivit.

Vi fyller på med frågor allt eftersom vi jobbar vidare med andra tidsperioder.

Eleverna tränar på en massa fakta, kommunicera med varandra, jobba med instruerande text och läsförståelse!

Mycket rolig idé från eleverna. Tur att jag alltid frågor dem!!

På filmen här finns hur jag lägger upp arbetet kring mina pedagogiska planeringar. Eleverna är alltid med och bestämmer hur vi ska nå målen.

 

9 reaktion på “Elevinflytandet blir verklighet.”

  1. En mycket givande film, både lärorik och inspirerande! Jättekul att du delar med dig av bra arbete. Tack!
    Med vänlig hälsning Eva Nyström

  2. Roligt att du gillar det. Kör hårt sen. De är mer uppfinningsrika än jag! 😊

  3. Tack för att du delar med dig. Detta med hur jag ska komma igång med elevinflytande ”på riktigt” har jag funderat på ett tag. Samlar nu på mig tips från olika snälla kollegor som precis som du, delar med sig på t ex bloggar. Tack! MVH Ewa, Skellefteå

  4. Riktig bra och instruktiv film!
    Skulle du vara intresserad att besöka vår skola och berätta mer om hur du arbetar?
    Mvh Gisela Lidbeck

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.