Två vägar mot samma mål. Bråk #Idrömmarnasvärld

Ytterligare ett exempel på att arbeta med två vägar samtidigt i klassrummet, två undervisningsspår. I dag gällde det matten och bråk.

Två vägar mot samma mål
Vi hade en gemensam genomgång om bråk. Sedan fick majoriteten av klassen jobba med problemlösning kring bråk kopplat till vårt skrivprojekt I drömmarnas värld, medan jag samlade en grupp på mattan och jobbade med konkretmateriel och ord. Vi sorterade och upprepade begreppen och sedan fick de jobba vidare på egen hand, alt ta hjälp av varandra lösa lite uppgifter hittade på Lektion.se.

IMG_3415.JPG

Medan de jobbar vidare med det så går jag runt och stöttar mina problemlösare. De jobbar två och två och försöker i första läget ta hjälp av sin bordsgranne men de har också uppmaning PROVA! De måste ha ritat och gjort ett försök innan de kan få hjälp av mig. Syftet är att det gör inget att det är fel vi lär oss av det! Börja någonstans så kanske man kommer på lösningen på vägen.

Problemlösning bråk.


Tidigare i veckan har vi gjort ytterligare ett kapitel i skrivprojektet I drömmarnas värld. Den här gången tittade vi på Livet i bokstavslandet, avsnittet om kärlek. I kapitlet möter huvudpersonen brevskrivaren som behöver hjälp. De ska träna på att skriva en dialog. Jag vill att de ska använda talstreck och sägesprocesser när de skriver sina dialoger. Kanske får huvudpersonen känslor för brevskrivaren…

I drömmarnas värld.


Är ni intresserade av att läsa mer om Skriv- och matteprojektet I drömmarnas värld så klicka på fliken i menyraden längst upp.

Läs mitt förra inlägg om två vägar mot samma mål på länken här.

 

2 reaktion på “Två vägar mot samma mål. Bråk #Idrömmarnasvärld”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.