Före, under, efter läsning. #NC

Vi har jobbat med läsförståelse. Planen var att läsa en text som var kopplad till arbetet med forntiden. Texten heter Varghunden. Eftersom vi i Hultsfred har en satsning tillsammans med Nationellt centrum för andra språk och ska därigenom göra vissa övningar så hashtagar jag NC. Det här blev min uppgift Före, under och efter läsning. Lite cirkelmodell….

Vi började med att ta reda på fakta kring vargen, bygga upp kunskap. Vi fyllde i en 6-fältare och skrev en faktatext utefter stödorden och de ämnesspecifika begreppen från 6-fältaren. Jag ville att majoriteten av mina elever skulle använda sig av de ämnesspecifika begreppen på rätt sätt i sin faktatext. Kunna använda dem. För att kunna sätta in dem i meningar behövde man kunna böja dem och det pratade vi så klart om. De nyanlända skulle fylla i 6-fältaren på rätt sätt men sedan fanns inga krav på att använda dem på rätt sätt. Men många provade så klart! 🙂

6-fältare djur

 


  
Måste också tipsa om ett tips som jag fick från mina elever. De ville rita av en varg mha en hemsida som heter Dragoart.com. Där får man steg får man steg för steg hur man ska rita.

Efter det jobbade vi vidare med att repetera Läsfixarna. Svårast, som mina elever tycker, är reportern. Så vi fördjupade oss i repotern. Vi tittade på Lässugen med Amanda och Eva Röse, Jag rymmer. Jag stannade och frågade frågor på ytan, under ytan och på djupet. Här finns de frågor jag frågade, har gjort samma upplägg i min läsgrupp och finns i ett tidigare inlägg.

Eleverna fick texten framför sig och Stjärnläsar-bladet från En läsande klass. (På länken kommer du till alla olika sorters arbetsblad och mycket användbara blad klara att skriva ut och använda!) De skulle då fylla i spågumman, vad de tror att texten kommer att handla om innan läsningen. Skriva upp ”svåra” ord som nu var ganska lätta för de allra flesta eftersom vi gjort ”förarbetet”, (detektiven), skriva frågor till texten (repotern), och stanna på något ställe och förutspå vad som kommer att hända (spågumman), under läsningen. Efter läsningen ska de sammanfatta texten (cowboyen). Måla en bild (konstnären). Vi kommer att jobba vidare med repotern i vårt fortsatta arbete delvis eftersom eleverna ville att vi skulle göra spel och Då-tidsfrågor när vi planerade upp PP-arbetet kring Forntiden.

Anledningen till att det står berätta högt upp på tavlan är att jag använt den strategin mycket när vi har läst. Läs ett litet stycke och sedan berätta! Funkar lika bra även vid lästal och problemlösning i matten som vid läsning av faktatexter och skönlitterär eller vad man nu har framför sig. 

 

Efter vi jobbat med texten mha läsfixarna så fick eleverna skriva en efterlysning på vargen som försvinner i berättelsen. Vi pratade om vad en efterlysning är, syftet, vad är viktigt att finnas med? Mycket skojigt! 🙂

 

Klädsel funkade på en efterlysning av mig men inte på en varg tyckte vi.

Vi kopplar de olika genrerna, vad är skillnaden? Vi kopplar forntidsarbetet med läsförståelsearbetet. Man skulle ju önskat att vi kunde har känt och klämt på en varg men vi fick nöja oss med att googla bilder på varg för att få en upplevelse i det här fallet…

När jag ändå håller på och tipsar om allt möjligt och på tal om att skolan måste vara en upplevelse så måste jag också tipsa om Bodil Jönssons underbara lilla föreläsning om hennes arbete med läsinlärningen. Kom att tänka på henne när jag besökte en kollega i åk 1. Så roligt det är med bokstavsinlärningen. Skolan måste vara en upplevelse! Det måste vi jobba för i alla åldrar. Har du 22 minuter över på är Bodil ett måste, man blir så glad! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.