Lässugen – läsförståelsestrategier

Lässugen bild

 

Har ni sett på Lässugen? Jag har en liten grupp där vi jobbar med läsförståelse och i veckan nu så tog vi in Lässugen i undervisningen. Vi har i gruppen jobbat med läsfixarna från En läsande klass på olika sätt men den här dagen fokuserade vi på Reportern. Att ställa frågor på texten. Dels gör flickan och gästen det medans de läser men jag ställde också frågor. Vid ett tillfälle stannade jag filmen och ställde frågor och så några till när filmen var slut. Jag blev inspirerad av Marie Trapps inlägg på UR pedagogerna blogg.

Bara att prata om varför serien heter lässugen… Jag använde några av Maries frågor och gjorde några extra. Vi pratade om frågorna och funderade. Nästa vecka ska vi läsa en text och tillsammans  göra frågor. Vi tränar på att ställa frågor på text för att utveckla läsförståelsen. Jag vill ge eleverna redskap för att förstå det de läser. Hur gör man för att förstå vad man läser? Vi pratar om att ställa frågor är ett sätt att kolla om man förstår vad man läser. Vi har också jobbat med att läsa ett litet stycke och berätta om vad det stod, läsa flera gånger, dela på ord för att förstå m.m. Det är lika viktigt att eleverna själva förstår vad vi jobbar mot och varför vi gör och tränar på det vi gör i klassrummet, tänker jag.

Lässugen

Frågor, Lässugen, Jag rymmer.

 

2 reaktion på “Lässugen – läsförståelsestrategier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.