Stenåldern: jämföra, samarbeta, beskriva

Då har vi i stort sett avklarat stenåldern i klassen.

Målet har varit att eleverna ska kunna beskriva hur människorna levde under tidsperioden (använda ämnesspecifika begrepp) och  kunna jämföra med nutid.


Vi har läst och svart på frågor, tittat på filmer och resonerat kring. Vi har satt upp relevanta begrepp på vår PP-vägg. Så i fredags var det dags att jämföra jägarstenåldern och bondestenåldern. Vad är lika/olika. Vi pratade och funderade. Tror ni att man jagade även på bondestenåldern? Vad betyder samlare? Vad samlade dom? Vad skilde sig kring hur man bodde?


Sedan var det dags att samarbeta kring att pyssla byar. Halva klassen skulle göra en jägarstenåldersby och den andra halvan en bondestenåldersby. Jag hade plockat ihop lite material och eleverna fick fria händer att t.ex. hämta material ute för att kunna göra så som de tänkt. Innan vi drog igång pratade vi om hur man egentligen gör när man samarbetar? Elevernas tankar var:

  • Komma överens, vem gör vad?
  • Prata med alla.
  • Lyssna på alla.
  • Alla ska ha något att göra.

Så till att börja med fick grupperna sätta sig i sina grupper och komma överens om vems om skulle göra vad. Sedan var det full aktivitet!

 


När vi avslutade lektionen funderade vi på om det finns några likheter med nutiden. Finns det spår av stenåldern kvar i det sättet vi lever idag? Det visade sig vara ganska många. Vi jagar fortfarande, vi är fortfarande bönder, vi har skinnkläder ibland, vi samlar och fiskar, vi lever i byar m.m.

Läxan under nästa vecka är att träna sig på begreppen för mina nyanlända elever, och det kommer vi också jobba med på mattan i klassrummet mha bilder och ord från PP-väggen.  De får också hem ett papper med bilder att träna på. För resten av klassen är det läsförståelse av faktatext kring stenåldern. Ett stycke ur boken att läsa och svara på frågor. Så klart får alla göra allt om de vill. Alla ska kunna beskriva hur människorna levde under stenåldern med ämnesspecifika begrepp!
IMG_3232.JPG

IMG_3231.JPG

Här kan ni läsa tidigare arbete med forntiden och även länk till alignmentplanering och matris på temat.

Nästa steg blir bronsåldern. Nu har vi referenser att jobba med. Vi har tydliga landskap att jämföra med för vid det vidare arbetet.

 

5 reaktion på “Stenåldern: jämföra, samarbeta, beskriva”

  1. Hej!
    Vi håller också på att jobba med stenåldern i min klass. Jag undrar lite var du har fått tag i de fina bilderna på skåpet där i klassrummet. De med jägare, samlare, päls, pilbåge mm. Det var ju väldigt tydligt att illustrera det på det viset med ord och bild. Är det från internet eller läromedel?

  2. Hej!
    Vi håller också på att jobba med stenåldern i min klass. Undrar lite var du har fått tag i de fina bilderna på skåpsdörren om stenåldern, om jägare, samlare, päls och pilbåge mm. Var ju väldigt konkret och tydligt att illustrera det så. Hämtat från internet eller läromedel??

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.