Forntiden – Jordens historia

Då har vi dragit igång med forntiden. Första lektionen backade vi tillbaka till starten. Det vi också jobbade med under rymden – The big bang.

Vi tittade på filmen Trilobiten ur Magma-serien på UR.se.

Eleverna fick i uppdrag att titta efter olika delar i filmen vilket de sedan skulle måla om. Ett par fick The big bang, ett annat vatten, leddjur, fiskar, groddjur, insekter, reptiler osv. Man fick så klart ta hjälp an I-pads eller faktaböcker.



Så har vi stannat upp och pratat om Istiden. Vi tittade på en Power Point som vi hittat på Lektion.se författare: Linnéa Skogqvist-K. Fokus var målet att kunna några spår av istiden. Vi kommer att fortsätta jobba med det målet för det blev mest som introduktions lektioner. Vi måste ha lite förförståelse för forntiden innan vi börjar nöta mål på allvar ..

Vi har också snuddat vid människans utveckling. Då har vi tittat på Lucys mormor också det från UR.se. Eleverna har också fått lägga bilder i rätt ordning för att träna den muntliga interaktionen och resonera med varandra.

Vi har läst introduktionen i So-boken kring forntiden. Läst och svarat på frågor. Den strategin som jag vill att eleverna ska använda sig av när vi tränar läsförståelse av faktatexter är att läsa ett stycke och sedan berätta vad det stod. Vi brukar träna strategin i helklass. Eleverna som vill läsa högt räcker upp handen och läser ett stycke. Innan nästa tar vid läsningen så hjälps vi åt att berätta vad det var som lästes.

Nu har vi lite koll på vad forntiden är och hur det kopplar till arbetet med rymden. Så nu har vi också färdigställt PP-väggen. Bilder på ämnesspecifika begrepp kommer att fyllas på allt eftersom vi jobbar vidare.


I går var jag på NTA-utbildning kring temat Jord. Det skulle passa alldeles utmärkt att jobba med kring det här arbetsområdet! Så hade jag haft tillgång till den lådan på skolan skulle jag göra den nu.

För de elever som snabbt är klara. Har lätt för att läsa faktatexter och svara på frågorna har jag kopierat upp ett häfte som jag kallat Mer om forntiden. Häftet är dock helt tomt förutom att det är en ruta och rader på varje sida. Tanken är att de själva ska få välja det de vill veta mer om och leta information, skriva lite kring det och rita en tillhörande bild. Progressionen kring målet ”söka information” är att de ska vara mer självständiga i sitt sökande och då måste de få prova på det också tänker jag. Här tänker jag att hemsidan Unga fakta kan vara en tillgång.söka information formtiden


Vill du läsa mer om den pedagogiska planeringen, alignmentmallen och matrisen kring forntiden så kan ni läsa på förra inlägget kring forntiden.

 

 

 

3 reaktion på “Forntiden – Jordens historia”

  1. Hej Malin!
    Vad inspirerad jag blir av dina inlägg! Vi har precis påbörjat ett arbete om forntiden och jag tyckte din idé med ”Mer fakta om Forntiden” var jättebra då jag har flera elever som snabbt blir klara. Jag undrar därför om du skulle vilja dela med dig av filen så att jag också kan kopiera upp sådana.
    Tack på förhand.
    /Louise

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.