Problemlösning Multiplikation/Area – I drömmarnas värld

Jag har dragit igång ett skrivprojekt i klassen som jag kallar I drömmarnas värld. Eleverna har skrivit första kapitlet där de beskrivit huvudpersonen. Klicka på länken om du vill läsa mer.

Idag har jag kopplat det med arbetet med multiplikation i matten. Vi pratade om när man använder gånger. Eleverna visste att man kunde använda det bl.a. till att räkna rutor och vi kom in  på area. Så idag har vi fantiserat vidare kring huvudpersonerna. Eleverna har fått fantisera kring hur huvudpersonens rum ser ut, som en ritning.

Problemlösning I drömmarnas värld

Sen var som ni ser uppgiften att räkna ut hur mycket golv och lister som de var tvungna att köpa till sitt rum. Det är första gången vi pratar på allvar om area och jobbar med det på ett konkret sätt så det var utmanande. När jag fick eleverna att inte räcka upp handen  för att de inte visste hur de skulle göra utan istället klura med sin bordskompis, jag ville att de alltid skulle ha gjort ett försök innan de bad om hjälp, gick det jättebra. Kluriga lösning där alla inte gjort på samma sätt men ändå räknat ut svaret är fantastiskt. En kommentar var, – Jag hade alltid kunnat räkna ut det här talet om det bara stått i matteboken. Härligt ju! Förståelse för vad man egentligen gör.

När de slutfört uppgifterna fick de måla molnen och känna efter hur målen känns.

”Fortsättning följer…” innebär att vi kommer fortsätta jobba med problemlösning kring vårt rum. Vi ska fylla på med saker och lösa problem kring det har jag tänkt.

Nästa lektion kommer vi kommer att titta på Matildas mattegåta om area för att repetera begreppet och följa upp våra tankar kring area. Vi kommer att tillsammans titta på alla kluriga lösningar vi gjort i klassen.


IMG_3202.JPG

IMG_3203.JPG

En reaktion på “Problemlösning Multiplikation/Area – I drömmarnas värld”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.