I drömmarnas värld – mitt skrivprojekt

Då har jag dragit igång mitt eget lilla skrivprojekt. Inspirerad av Josef Sahlins Den magiska dörren så valde jag att göra mitt eget skrivprojekt. Jag ville inte göra ett riktigt så stort projekt som Josefs så jag har kortat ner mitt och valt ut de delar som jag vill utveckla med mina elever. Som förlänger och fördjupar det arbetet som jag hittills har jobbat med inom berättelseskrivandet. Jag ville också koppla berättelseskrivandet med vårt arbete med stavning där vi sedan tidigare har använt oss av Livet i bokstavslandets filmer från främst säsong 2 och 3.

Idag var det så dags för att börja projektet och starta skrivandet av kapitel 1. Jag har valt att koppla två mål till första kapitlet i våra böcker.

  • Beskriva en person. 
  • Fundera kring dubbelteckning.

Vi tittade på filmen om vokaler. Jag ville repetera dubbelteckningen och vi pratade om varför en del ord stavas med dubbelteckning, hur tänker man? Jo, 1. vilken är vokalen? 2. Hur låter vokalen? 3. kort = två kryss, två konsonanter. Lång = ett kryss, en konsonant. Vi pratade om att en del ord som är vanliga att man skriver kan vara bra att försöka lära sig som ordbilder, därför har vi ”vanliga ord” fastklistrade på bänkarna.  Jag påminde också om målet med punkt.

  

Vi repeterade också vad det innebär att beskriva. Hur gör man? Det är bra att använda sig av adjektiv. Vad är då det? Vi kikade på vår begreppsvägg  och där har vi en lapp om adjektiv. Vad har vi sagt tidigare och vad vet vi?

Jag berättade vad skrivprojektet kommer att handla om, vad kapitlena heter och vad som ungefär kommer att hända i kapitlen. Vi har precis läst Mio, min Mio så någon elev drog koppling till att det skulle kunna handla om den. Man kan hitta inspiration i andra böcker och absolut i Mio om man vill.

i drömmarnas värld

Vill du läsa mer om mitt upplägg på projektet finns det på länken här.

Man får dock tänka att jag inte hunnit testa det själv ännu, men följer man bloggen får man se arbetets gång. Det kan absolut ändras på vägen…

4 reaktion på “I drömmarnas värld – mitt skrivprojekt”

  1. Tack! Så roligt att höra! Nu försöker jag ge feedback innan eleverna skriver ut pappret. De får innan det använda vår checklista och be en kompis rätta berättelsen. Jag försöker stötta innehållsmässigt och eleverna tar hjälp av varandra att kolla punkt, stor bokstav, stavning m.m. Men vi bearbetar inte texten i flera led under det här arbetet. Är lite orolig för tidsåtgång helt enkelt… Det är så mycket man ska hinna med. 😉

  2. Hej!

    Hur tänker du att du arbetar med feedback och att utvärdera och utveckla skrivningen under detta arbetet? Jag är sugen på att testa men funderar på om eleverna ska bara skriva eller om man ska bearbeta deras kapitel på något sätt.

    Tack för en oerhörd resurs som jag ofta tar del av och använder i min undervisning. En riktig inspiratör!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.