Varför gör jag som jag gör? Varför sätter vi in papper i pärmar?

Innan jag gick hem på jullov funderade jag på dessa eländiga pärmar. Varför sätter vi in våra papper i pärmarna? Ingen tittar på dem och vi har ingen användning av det direkt förrän allt skickas hem i ett enda stort packe i slutet på läsåret. Egentligen har jag inte använt pärmarna under hösten utan hellre skickat hem papper som vi jobbat med. Flera elever har önskat att få med sig hem och det har de då fått. Om bara en enda elev visar hemma det pappret vi jobbat med i skolan så är det till större vinst än när det sitter i pärmen i skolan där absolut ingen tittar på det. Är det dessutom en flerspråkig elev som kan prata om pappret och få begreppen till sig på modersmålet också är det dubbelvinst, tänker jag.

T.ex. sådana här papper. Inte i pärmen! HEM!!

IMG_3031.JPG

IMG_3032.JPG

Så från och med nu har jag tänkt om. Hem med papper! Skulle det vara så att något papper ändå kan få sitta i pärmen så finns nu plats bakom det färgade pappret. Framför det färgade pappret sätter vi bedömningstillfällespapper. Hur har det gått för mig och hur har jag visat mina kunskaper? Vi kan plocka fram pärmen till samtalet och visa hur det gått. Inte bara självbedömningen i målboken utan också underlag för bedömningen. Längst fram satte jag elevernas förväntningar på årskurs 3 som de skrev vid skolstarten. De har sedan de tagits ner från väggen legat i en av mina lådor. Bättre nytta i pärmen tycker jag. Då kan vi kika till det då och då… 🙂

IMG_3033.JPG
Bedömningspapper
Förväntningar på årskurs 3.
Förväntningar på årskurs 3.

 

4 reaktion på “Varför gör jag som jag gör? Varför sätter vi in papper i pärmar?”

  1. Hej

    Tyvärr har jag inte handen och spåkulan-stencilen. Det var en kollega till mig som hittade den och jag vet tyvärr inte vart ifrån den kommer.

  2. Hej! Fantastisk och bra blogg! Jag har en önskan att få ta del utav stencilen med förväntningar(handen och spåkulan)./Gunilla

  3. Hej. Roligt att du skriver. Jag tänker nu att jag sätter in ”bedömningstillfällepapprerna” i följd direkt i pärmen utan att sortera, i den följd vi jobbar med dem helt enkelt. Jag har satt ett färgat papper i pärmen och mellan ”händerna – förväntningarna” och det färgade pappret sätter vi dessa viktiga bedömningspapper. Efter det färgade pappret får barnen sätta in andra papper som de vill spara helt enkelt. Händerna-pappret har en kollega till mig hittat på internet någonstans skulle jag tro, tyvärr vet jag inte vart. Jag har jobbat med målboken på så sätt att de efter avslutad PP har gjort sin självbedömning där i så har vi tagit fram den vid utvecklingssamtalen och tittat på hur eleverna bedömt sina kunskaper. Nu när jag lyft in molnen vid bedömningstillfället så blir det lite dubbelt med målboken också men jag tänker att jag gör så den här terminen – vt i 3:an. Nästa läsår kommer förmodligen målboken att fasas ut och det blir istället bedömningsdokumenten som vi kommer att plocka fram vid utvecklingssamtalen. De visar ju mer när elevernas arbete och tankar också finns med tänker jag. Jag kommer då att använda pärmen för det är i den som vi ska spara viktiga papper. De andra skickar jag hem eller slängs helt enkelt.

    Jag har tyvärr också lite svårt att få till Grej så som jag skulle vilja ha det. Jag jobbar på det och det jag har tänkt hittills kring Grej finns på länken här från bloggen. https://blogg.hultsfred.se/malinspplugg/category/grey-of-the-day/ Som du ser har jag jobbat lite kring målet att anteckna och skriva stödord vilket har varit ganska bra tycker jag, men tidsåtgången blir mycket större. Grejen ger också tillfälle att lyfta olika kulturer i klassrummet, vilket jag också har tyckt varit bra i värdegrundsarbetet. Man jag har som sagt inte fått till det riktigt som jag önskat. Vill gärna skapa en helhet i klassrummet och det är ju inte det Grejen är till för, det är väl tanken att det ska vara något litet utöver så därför är det kanske helt enkelt inte min grej… 😉 Jag tänker att det tar mycket tid ca 40 min (när jag gjort det med att anteckna m.m.) och så kan jag inte riktigt koppla det till mitt övriga arbete och arbetet mot målen. Det beror säkert helt på mig och det finns säkert jättebra sätt att göra det på men jag har inte fått till det i min undervisning så som jag skulle vilja ännu, men jag jobbar på det som sagt. Men barnen uppskattar det jättemycket!

  4. Hej Malin! Jättespännande att läsa detta inlägget. Jag har också tänkt på vilket syfte pärmarna har. Skulle vara jätteintressant att läsa ett inlägg hur du sätter in alla molnen för alla ämnen? I en pärm? Du skrev något med färgat papper, för varje ämne? Lägger du upp filer ?- jag är intresserad att ladda hem pappret med handen:), förväntningar barnen skriver. Hur arbetar du med målboken? Undrar också vad du tycker om grej of the day? Jag upplever att det är svårt att arbeta fornativt med grej där man får barnen aktiva/ Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.