Gör om, gör bättre.

Sist när vi hade slutbedömning kring temat om Hulstfreds historia och eleverna skulle skriva och berätta och självbedöma sig kring målen i den pedagogiska planeringen visade det sig att många elever inte hade uppfattat målen kring ”kristendomens roll i skolan” och ”betydelsefulla platser och byggnader” på ett bra sätt. Jag hade helt enkelt inte lyckats undervisa tillräckligt tydligt för att nå de målen så… gör om, gör bättre. Jag kundke inte nöja mig med det resultatet! Så istället för att avsluta och göra en slutbedömning fick vi köra en lektion till kring temat.

Vi pratade Alla (EPA, vi gjorde enskilt och par vid förra tillfället då vi hade vårt bedömningstillfälle) om vad vi visste kring alla målen. Pratade extra tydligt kring de målen som varit otydliga innan. Resonerade kring vad vi gjort och benade ut vad som var det viktiga och vad vi faktiskt visste. Vi satte upp ämnesspecifika ord som stöttning för tankarna.

Efter det så var det dags för muntlig interaktion ;-), grupparbete, med att göra en plansch kring hela temat. 3 punkter var extra viktiga att få med på sina planscher: 1. Viktiga platser i Hultsfred och varför Hultsfred ligger där det ligger. Vi hade under temat en gäst som berättade kring detta och så var vi på studiebesök i hembygdsparken. 2. Uppfinningar och jämförelser, vi pratade här om Venn-diagram. Och så förstå 3. Kristendomens roll i skolan. Har vi fortfarande spår i skolan om kristendomens roll? Vi var i kyrkan förra fredag, Lucia osv…

Efter det här lilla extra arbetet så kände sig eleverna säkrare på målen kring temat. Härligt!! Så var det roligt också. Grupparbeten är toppen tycker många.

IMG_3027.JPG

Nöja elever som själva kände att de nått målen.

Det ska inte vara en slump om eleverna når målen!!

Vill du se hur jag jobbar med min målmedvetna undervisning så kika på min film:

2 reaktion på “Gör om, gör bättre.”

  1. Hej.
    Roligt att du gillar bloggen. Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Vi har också tysta jobbstunder men det bloggar jag kanske inte så ofta om, men visst har vi det. Jag tycker dock att det är viktigt att eleverna får ta hjälp av varandra och samarbeta det är sådana människor jag vill uppfostra dem till. Jag tycker själv att jag gärna vill samarbeta med andra när jag löser uppgifter och tänker inte att ”ensam är stark”. I dagens samhälle tänker jag att det är viktiga egenskaper. Att tala, lyssna och kommunicera, interagera med andra genomsyrar hela kursplanen och helt enkelt något som vi måste förhålla oss till. Så klart måste försöka hitta vägar som fungerar med just de eleverna som vi har framför oss, för att det ska vara en lärmiljö för alla. Jag tänker att vara tydlig med förväntningarna, fråga eleverna och göra dem delaktiga i sitt lärande och ha tydlig struktur och ramar hjälper mig. Men visst blir en del lektioner pratiga men det är helt ok för mig om de bara pratar om det vi ska. Jag använder också ett trafikljus för att tydliggöra samtalsvolym-förväntningarna för eleverna, om jag ska komma med något konkret som hjälper till. Där ser eleverna om de får prata med kompisen eller inte. Syns på länken här under.

    https://blogg.hultsfred.se/malinspplugg/2016/10/19/kommunikation-i-matten-med-struktur/

    Kämpa på och träna eleverna att prata under ordnade former tänker jag. 🙂

    Lycka till!!

  2. Hej Malin!
    Tack för en bra blogg. Jag hämtar mycket inspiration hos dig. Det slår mig ofta att du verkar ha väldigt ”fritt” i ditt klassrum. Alltså jag menar mycket grupparbeten, jobb med datorer, t.ex spela in film osv osv.
    Jag är själv väldigt grön i skolvärlden men upplever det som väldigt jobbiga klassrumssituationer! Det blir ju SÅÅÅÅ stökigt?! Eller…? De ”stökiga” eleverna i klassen fungerar ju bäst (läs: fungerar nästan bara då…) det är väldigt inrutat och mycket lärarledd undervisning. Om eleverna ska använda dator t.ex känns det som att så orimligt mycket tid går åt till att styra upp t.ex tekniska problem, (”min dator startar inte/har inget internet/går inte att skriva ut från” etc etc etc etc). De elever som har svår att koncentrera sig har liksom flippat ut redan här, de klarar inte av att få en dator framför nosen och en hel värld av internet typ. Samma med mycket jobba två – och – två, grupparbeten mm – jag kan liksom inte se riktigt hur det skulle funka :-/ ! Svårt att förklara så att du förstår hur jag menar, men det känns som att det som funkar är lärarledd undervisning vid tavlan, jobba i boken, och så lite som möjligt prata med kompisen/samarbete. Hur gör du för att hålla ordning i klassrummet när eleverna samarbetar mycket då det lätt blir ”stökigt”?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.