Forts språkliga mål, lägesord. Instruerande genren.

Idag fortsatte vi med NC-uppgiften kring språkliga mål. Den här gången med fokus på lägesord. Först var vi så klart tvungna att reda ut vad lägesord är. Detta stämde precis med vad vi jobbar med i engelskan. Så vi kopplade till och påminde oss om vad orden dessutom heter på engelska.

Idag var det viktigt att man kände sig säker på de geometriska objekten när lektioen var slut. Så det påminde jag om. Är man osäker på dessa 8 som jag valt som viktigast så behövde man tänka på dem lite extra idag och träna på vilken som är vilken.

Vi jobbar med den begreppsliga förmågan så klart och den kommunikativa, vilket också syns på tavlan.

Grejen idag var förutom att repetera de geometriska objekten att alltså träna lägesorden. Eleverna skulle i par följa en instruktion och lägga figurerna på ”rätt”   sätt. När de var klara med det så skulle de i paren hitta på en ny figur och skriva en instruktion till den. Vi påminde oss genom att plocka fram den instruerande genreplanschen.


IMG_3013.JPG

Samtidigt som större delen av klassen jobbade på i boken efter denna övning så samlade jag mina nyaste flerspråkigaelever på mattan och repeterade målet igen. Med figurer och kort så parade vi ihop och tränade på begreppen. Eftersom de efter ett tag blev säkra på vilken som var vilken placerade jag dem också på olika sätt och de fick träna på att beskriva de olika lägena en stund.

IMG_3014.JPG

Det blev ett nytt ark till begreppsväggen med lägesord och kopplade lite grann till engelskan också…

 

Nu väntar bara ett sista uppdrag kring geometriska figurer och då har de hjälp av vårt förra ark…

IMG_3015.JPG  

En reaktion på “Forts språkliga mål, lägesord. Instruerande genren.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.