Historia – tidslinje 100 år bakåt i tiden.

Vi jobbar kring de konkretiserade målen:

  • Veta vad en tidslinje är.
  • Ge exempel på hur olika människor levde i Hultsfred förr i tiden.

Vi har tidigare pärlat var sin tidslinje med olika färger för de olika årstionderna. Den här lektionen var det dags att börja fördjupa kunskaperna kring hur det var under de här perioderna.

Vi började med att titta i gamla fotoalbum. Ett från min mans mormorsbarndom, dvs från 20-talet. Så från min barndom sent 70-tal. Hur var det på den här tiden? Hur såg mammor och pappor ut? Möbler, tapeter, bilar m.m.

Efter det fick eleverna i gruppen en hög med bilder. En bild från varje årstidonde och de skulle samtala om i vilken ordning korten skulle ligga. Vilket var det äldsta? Vilket var modernast? Eleverna fick träna den muntliga interaktionen. Träna på att argumentera, resonera, kommunicera och samarbeta.


Vi satte bilderna sedan i ordning tillsammans och de fick förklara hur de tänkt. Vi tittade på bilderna och tränade på att beskriva hur kläderna såg ut under tidsperioden. Ljusa färger, ser lite disco ut, lite puffigt, mycket jeans m.m.


Vi har tidigare pratat om uppfinningar under århundradet och eleverna har skrivit argumenterande texter.

De har också haft i läxa att hitta på frågor att ställa till farmor, farfar, mormor eller morfar. Genom sina frågor ska de få mer kunskap om hur skolan var under deras uppväxt, kristendomens roll, tekniska saker och jämföra nu och då.

Utifrån dessa förkunskaper och en stöttnings-6fältare skulle eleverna nu fundera kring någon uppfinning och ta reda på när den uppfanns, när den kom till Sverige, vem som uppfann m.m. Allt enligt en 6-fältare som sagt. Se bild. De fick välja vilken uppfinning de ville och googla det de skulle ta reda på. De jobbade i par och var återigen tvungna att komma överens, kommunicera och samarbeta. Det är inte lätt att förstå allt som står t.ex. på wikipedia men med frågorna som stöd gick det bra.

IMG_2882.JPG

IMG_2881.JPG
Nästa lektion ska eleverna skriva en text utifrån sin 6-fältare. Vi kommer också att lyfta källkritik. Fundera över om de uppgifter vi googlat fram verkligen kan stämma. Är det rimligt? Vi ska sätta upp deras tankar på vår tidlinje och funderar igen. Sitter ”våra” uppfinningar i rätt ordning. Annars kanske vi måste kolla upp uppgifterna igen.

Jag har också lovat att vi ska lyssna på the Bealtes och Elvis.

Allt för att skapa förståelse för hur det var att leva på 30-talet eller 50-talet eller….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.