Pengar igen kopplat till multiplikation. Speltips!

Idag fortsatte vi att befästa växlandet, att jobba med pengar och valörer. Jag hittade ett spel på nätet från nämnaren, Pengagalen. Eleverna skulle slå två 10-sidiga tärningar och mulitplicera talen som dök upp. Vi har inte befäst de höga gångertabellerna så det blev ”två flugor i en smäll”. Det gällde igen att hela tiden växla till högsta valör. Först till 1000 vann!

Flera känner sig nu säkra på att växla och förstår t.ex. hur många tjugor det går på hundra kronor. Vi har tagit ett tydligt steg närmare målen kring taluppfattning. Vi gör det genom att kommunicera och samarbeta. Jag känner också att förståelsen när vi kopplar över till att ”ställa upp” är större. ”Jag tar en tia och får 10 enkronor” är nu en självklarhet.. Något de praktiskt gjort flera gånger.

Än så länge är många osäkra på multiplikationstabellen, speciellt med de höga tabellerna. Därför hade vi stöttning i tabellfuskisen. En var så alla har möjlighet att tänka. Man fick också gärna ta med sig en hem ifall man vill träna lite på tabellerna hemma. Många valde att ta med en hem, helt frivilligt. Det är kanske inte alla som plockar fram den hemma men gör någon det så är det ju en vinst. 😉

IMG_2873.JPG

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.