Växla – Hur gör man praktiskt och teoretiskt?

Förra lektionen så spelade vi ett växla spel, Vinst och förlust heter det. Ett gammalt spel som stått inne bland mattematerialen på skolan i evigheter utan att användas. Ett mycket bra spel visade det sig. Det handlar om att växla till högsta valör hela tiden. Jag funderade nämligen kring att flera inte vet vad växla egentligen innebär, hur man gör i verkliga livet när man växlar. Det var också en del som inte är helt förtrogna med sedlarna och valörerna som finns. Spelet gjorde att fler var med på notorna.

Idag jobbade vi vidare med växlandet. De fick ett papper av mig med tal på. Målet idag var att förstå hur man subtraherar och visar hur man ställer upp det med växling. Hur man gör det praktiskt och teoretiskt.


Så eleverna skulle plocka till sig pengar t.ex. 630 kr för att sedan lämna t.ex. 425 kr till sin kompis. Det krävdes ibland att man skulle växla en tia till enkronor och ibland en hundring till tio tior. När de gjort detta praktiskt så skulle de också göra det i sitt räknehäfte. Hur visarna man det ni har gjort nu på ett papper? Jo man ställer upp talet, styrker och växlar. Till sist skulle de kontrollräkna med miniräknaren. Viktigt för taluppfattningen tänker jag!

”Jag var inte säker på hur det där med växling fungerade innan men nu förstår jag.” uttryckte en elev. Härligt!!

Att jobba med riktiga pengar är ett viktigt redskap i matematiken i skolan, kanske viktigare nu än tidigare. Hörde på nyheter att många barn inte har veckopeng eller månadspeng längre.  Se inslaget.

Jag lyckades också fånga ett härligt ögonblick där en pojk satt och räckte upp och flickan bredvid sa – Det där kan jag hjälpa dig med. Just då kom jag till dem och satte mig bredvid och lyssnade. Hon förklarade på ett jättebra sätt, gav ledtrådar utan att tala om svaret och pojken förstod och visste hur han skulle göra efter det. Det hör till saken att flickan varit i Sverige i 3 och ett halvt år. Att undervisa i och att träna på att förklara har gett resultat kände jag. Guldstunder i skolans värld!!

Jag tänker försöka jobba för att hitta utmaningsmål under mattelektionerna. Något tydligt mål som tydliggör progressionen med lektionen. Visa på att det viktiga är inte att bli klar först utan att ha en djupare förståelse, precis som vi jobbar i andra ämnen. Det måste funka även i matten. Jag klurar vidare….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.