Argumenterande genre och Livet i bokstavslandet

 

Idag har vi kopplat ihop vårt arbete med vår senaste pedagogiska planering, Hultsfreds historia, med genrepedagogik och stavningsregler.

Vi jobbar som sagt med Hultsfreds historia och pratar om hur samhället  var för hundra år sedan och hur det har ändrat sig under de här åren.

Vi tittade på kulspetspennan igår för en flicka i klassen hade pennor från förr med sig till skolan. Idag fortsatte vi med andra uppfinningar genom åren.


Men allra först började vi med att titta på Livet i bokstavlandet, programmet om Tankar. Jag kopplade uppfinningar till smarta tankar och ville att eleverna idag skulle skriva ordet tänka på olika sätt. Vi pratade om hur man böjer ordet och att de i sin skrivuppgift sedan skulle använda ordet på rätt sätt så mycket som möjligt.


Jag hade listat några av uppfinningarna som kommit till under dessa år och eleverna fick i par välja vilken uppfinning som de vill skriva en argumenterande text om. Vi repeterade hur det var man skulle tänka när man skriver en argumenterande text. Vi tittade på en modelltext som jag skrivit. Sedan fick de skriva sin text.

IMG_2857.JPG

IMG_2856.JPG

 


  

För de elever som tyckte uppgiften var lätt var utmaningen idag att hitta på fler argument och inte helt följa modelltexten. Eftersom vi inte jobbat med argumenterande texter jättemycket så gav jag dem ändå ”börjor” till meningarna.

 

2 reaktion på “Argumenterande genre och Livet i bokstavslandet”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.