Ny PP – Hultsfreds historia

Då drar vi igång med ny pedagogiska planering – Hultsfreds historia.

Den här gången startade jag lite tvärtom. Ibland har jag upplevt att eleverna har varit lite sega på att komma med idéer på hur vi ska jobba. Jag började fundera kring att det är inte så lätt att komma på idéer när man inte har förförståelsen för vad det PP:n innebär riktigt. Så den här gången började vi med att fundera kring hur långt 100 år tillbaka egentligen är. Vi gjorde en tidslinje tillsammans och funderade kring vilket år vi skulle starta på. Var på tidslinjen som de föddes, var jag föddes och min morfar Rune. Tänk så mycket han kan berätta om hur samhället har förändrats! För att kunna sätta ut åren på rätt plats på tidslinjen är det lättare om man räknar ut silket är som är i mitten.


Vad vet vi om vad som har ändrats. Vad fanns? Vad fanns inte? Eleverna fick i grupper fundera kring detta.


IMG_2849.JPG
Efter det tittade vi en snutt ur ”Du är inte klok Madicken”. Bland annat delen där de är i skolan och Lus-Mia och Madicken går på taket. Detta mynnade ut i många tankar och funderingar!

Först därefter så plockade jag fram målen på tavlan. Berättade om vad det är vi ska lära oss under temat och de fick komma med sina idéer kring hur vi ska jobba för att nå målet. Den här gången sprutade det idéer! Hur kan man  lära? Hur tror du att du skulle behöva jobba för att lära dig kring PP:n?  – Metakognitiv förmåga.

IMG_2552.JPG


Lite bättre varje dag är ett litet motto här i Hultsfred. Så var det för mig idag kände jag! 🙂

Jag har inte skrivit den pedagogiska planeringen den här gången utan det har en kollega. Men jag har fyllt i en alignmentmall och gjort en matris så att jag är förtrogen med kunskapskraven som vi ska jobba med och kan leda eleverna i sitt lärande mot högre nivåer. De finns på länkarna här under om man är intresserad.

Alignmentmall

Matris

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.