Skolforum 2015


Tänk att lilla jag fick den stora äran att delta som föreläsare på Skolforum. Det kändes fantastiskt redan från början. Hedrande, spännande och roligt! När jag sedan också fick jobba med sådana härliga tjejer som Cecilia Bergentz och Johanna Ingmarsdotter Lundmark så var det hela fulländat! Tack för ett gott samarbete! Och tack Michael Karlsson för att just vi fick chansen!

Vi pratade om tre case, ett var. Mitt case handlade om hur jag gör för att möta mina 20 elever med olika bakgrund och förutsättningar på ett så bra sätt som möjligt. Hur jag försöker skapa en undervisning som alla kan tillgodogöra sig. Mitt sätt har varit att försöka göra eleverna så delaktiga i arbetet mot målen som det är möjligt. Det gör vi bl.a. med hjälp av arbetet kring PP-väggen, med matriser och med självbedömning i målboken. Jag försöker också utmana mina elever under vardagen i klassrummet med att även ha utmaningar kring lektionen. ”Om man tycker grund uppgiften är lätt så kan man utmana sig med att…” Det ska inte vara en slump om eleverna lyckas nå mål utan det ska vara ett målmedvetet arbete som vi gör tillsammans. Och inte bara för att nå kunskapskravet utan för att nå nästa nivå för just mig som elev.

Är du intresserad av att se mer av hur jag jobbar kan du kika in på min föreläsning som handlar om just detta på länken här.

Det vi diskuterade kring mitt case var vad omdömesblanketten innebär för oss som jobbar med år 1-3. Vad innebär mer än godtagbara kunskaper i jämförelse med godtagbara kunskaper? Hur gör vi kring bedömningen, eventuellt dokumentationen för att komma ifrån ”magkänslan”?

Det blev många givande diskussioner och det är en fråga som finns på fler skolor och klassrum fick jag en känsla av.

Skolforum bild 1

Skolforum bild 2

Cecilia pratade om vikten av motivation bland eleverna och även hur vi kan jobba med kollegiala observationer. Hur avdramatiserar vi ordet betyg? Cecilia visade sin motivationstrappa som hon använde i sitt klassrum som hjälp för eleverna att sätta ord på hur de känner och även för att synliggöra vikten av att själva ta nästa steg. Kika in på hennes blogg.

Johanna var inne på problemet med att jobba tematiskt men sedan bedöma ämnesseparerat när det gäller No-ämnena i åk 4-6. Johanna som har ett stort interesse för ämnet vill gärna jobba ämnesövergripande för att hon tycker att det skapar en större motivation hos eleverna dessutom känner hon att det blir ett måste för att hinna med det centrala innehållet. Hon har förståelse för att ämnet är uppdelat just för att säkerställa att eleverna får undervisning i alla NO-ämnena men tycker ändå att det är svårt att få till bedömningen på ett bra sätt.


Det vi tillsammans kom fram till under våra diskussioner var bl.a.  vikten av att jobba med de nationella proven som riktlinje för hur undervisningen ligger till i förhållande till LGR11. Men även vikten av motivation. Att motivera eleverna på olika sätt i undervisningen.

 

Men jag hann också med att gå på några andra föreläsningar. Bl.a. Barbro Westlund som pratade om sin nya bokserie Aktiv läskraft. Hon pratade om att använda sig av bilderböcker i undervisningen oavsett ålder på eleverna och att undervisa i att resonera eftersom det är något vi bedömer eleverna i. Helt i linje med mina egna tankar om att t.ex. undervisa i att förklara och stöttningsplanscherna därtill. Bilderna nedan är från mitt klassrum.

IMG_1483.JPGIMG_1491.JPG

Så var jag på medlingscentrums föreläsning om att bråka smartare. Vi vuxna ska ge eleverna verktyg att lösa sina konflikter. Oskar menade att det ofta är svårt för barn att kontrollera sina känslor och att vi vuxna ska hjälpa till att lugna ner och pausa konflikten för att senare hjälpa till att reda ut konflikten. Han poängterade också vikten av att vara opartisk! Medlingscentrum hade sedan olika lathundar att följa beroende på hur stor konflikten var. ”Undvik inte konflikter, möt dem rätt istället!”

För att koppla till en annan föreläsning jag var på, där specialpedagoger från Sigtuna föreläste om sitt arbetssätt, så pratade de om vikten av att ha ett lågaffektivt bemötande mot elever med problemskapande beteende. De menade att affekter smittar. ”Det är lättare att vara lugn om man är bland lugna personer precis som det är lättare att vara arg om man är bland arga personer.”

Så lite hastigt var jag och lyssnade på Daniel Barker som funderade kring vad vi kräver och tänker kring digitala läromedel. Vad det är, innebär och hur de ska fungera? ”Om digitala läromedel är svaret, vad är då frågan?”

Anna Ekström från skolverket var också och blev utfrågad. Hon uppmanade alla att höra av sig kring vad vi lärare hade för onödiga administrativa uppgifter. Hon var nyfiken eftersom hon nu skulle jobba med skolkommissionen. Oftast var svaret att det står i lagen menade hon men iaf.

Mycket givande dagar som sagt!! 🙂

 

En reaktion på “Skolforum 2015”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.