Sagoväsen, språklig förmåga – beskriva, tala, lyssna. 

Vi jobbar för att lära känna lite olika sagoväsen i klassen. Tanken är att vi bygger kunskap för att kunna skriva berättelser kring sagoväsen så småningom med utmaningen att använda sägesprocesser. Idag letade vi efter sägesprocesser i den nya läsläxan för veckan och kunde fylla på några på vårt stöttningsark. Se förra inlägget för att se hur vi jobbar kring sägesprocesserna.

Idag tränade vi vår språkliga förmåga genom att beskriva figurerna för varandra. Gärna lite klurigt. Eleverna fick sitta två och två med ryggarna mot varandra den ena hade kort på väsen i handen och kompisen tittade på tavlan. Kompisen med korten fick säga ledtrådar till kompisen som tittade på tavlan och så fick han/hon gissa vilket kort det var som kompisen menade. Så bytte man plats.

Nästa aktivitet var att ställa ja- och nej-frågor. En tänkte på ett väsen och kompisen fick ställa ja- och nej-frågor för att lista ut vilket väsen som fanns i åtanke.

Mycket uppskattat bland barnen! Många skratt!

Vi pratade om att vi jobbade men den kommunikativa förmågan och med att beskriva för varandra.


  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.