Stavning och sägesprocesser m Livet i bokstavslandet.

Vårt arbete kring stavningsregler och Livet i bokstavlandet fortsätter men nu kopplar vi på genrepedagogiken och dess sägesprocesser. Vi tittar på Livet i bokstavlandet säsong 2 och hade nu kommit fram till avsnittet kring TJ-ljudet. Vi samlade TJ-ljudsord och pratade om hur det fungerar ihop med vokalerna. Hur låter det efter TJ-ljudet? Mjuk eller hård vokal?

 

  

Eleverna skulle sedan som vanligt skriva meningar, 2 och 2 med talsyntes, där några av orden ingick. Men den här gången utökade vi med en uppgift till. De skulle skriva meningen med talstreck och med en annan sägesprocess än sa eller säger. Vi pratade om vad det kan vara istället.

IMG_2671.JPG

Eleverna skrev sina texter: IMG_2672.JPG

IMG_2673.JPG

Vi gjorde ett stöttningsark som vi kan fylla på och påminna oss ifrån:

IMG_2688.JPG

Nästa lektion läste vi högläsning med fokus på vilka olika sägesprocessen författaren hade använt och vad det gjorde med berättelsen. – Det blir mer spännande tyckte vi bland annat.

Vi läste den härliga boken om Den underbara familjen Kanin och Godistrollet, där maskinen viskar spännande till Lillebror kanin. Eftersom den var så spännande läste vi också Monstret i skogen. Har ni inte läst böckerna av Jonna Björnstjerna för era elever är dessa böcker ett jättetips. Barnen fängslas av böckerna och lyssnar intensivt och spänt. Vi kom i på textkopplingar och berättade för varandra om mardrömmar vi drömt. Men vi pratade också om respekt och hur det kan kännas att bli ”gullad” med fast man inte vill. m.m. Böckerna har kloka budskap som barnen kan känna igen och som lockar till vidare diskussioner.

IMG_2686.JPG

IMG_2687.JPG

Nästa steg blir att skriva berättelser, narrativ genre, med livfulla sägesprocesser med temat sagoväsen. Vi har läst Nelly Rapp i bergakungens sal för att förbereda oss inför detta. Återkommer i senare blogg inlägg kring arbetet med detta. 🙂

En reaktion på “Stavning och sägesprocesser m Livet i bokstavslandet.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.