Ny mattefuskis. 

I veckan satte vi upp en ny ”mattefuskis”, strategi. Genom att vi jobbar med huvudräkningsuppgifter så påminns vi också om våra fuskisar för den återkommande frågan är hela tiden – Hur tänkte du? Hur vet du att det är rätt? 

Eleverna räknar själva först och får sedan förklara hur de tänkt. Tillsammans med mig och resten av klassen visar vi hur man skriftligt kan visa det de just berättat. Något som inte alltid är självklart utan något som vi måste träna på. Vi kommer ofta in på fler av fuskisarna eftersom många uppgifter går att lösa på många olika sätt och ändå få samma svar. -Kan man tänka på något annat sätt? 

   
 
Jag vill nu att eleverna börjar känna sig säkrare på att visa hur de tänkt och det är något vi kommer att träna mycket på under året med sikte på de nationella proven som kommer under vårterminen. 

För att tydliggöra hur man kan visa hur man tänkt har jag sedan tidigare gjort en stöttningsplansch kring just det. Vi kopplar huvudräkningsstrategierna, fuskisarna, till hur man visar på papper. Att försöka se inre bilder eller att anteckna när man räknar är en viktig studieteknik att använda sig av och att lära eleverna, tänker jag.  

   

 Vi sätter upp dem på väggen så barnen själva kan söka upp kunskapen och repetera när det behövs. 

Träningen i den blev den här gången ett spel från vår mattebok. Repetera begreppen! 

  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.