Kommunikativ förmåga, muntlig interaktion – Kropp och hälsa. 

Vi fortsätter att jobba med kroppen och hälsan och det börjar närma sig slutet på temat.

Idag tittade vi på en film, Kött på benen från SVTs öppet arkiv. Vi såg på programmet som handlar om matens väg i kroppen, eller hur det blir bajs som de säger.

Efter filmen sammanfattade vi vad de hade sagt i filmen. Hur var det med matens väg i kroppen? Vi skrev upp lite stödord och en kroppsbild på tavlan. Inspirerad av Mecki ( Monica Söderström Lareu) från Nationellt Centrum för andraspråk, som nu gör en satsning med oss här i Hultsfreds kommun, så fick eleverna nu i par berätta om matens väg. Jag hjälpte till med en start mening, ”Först stoppar jag en köttbulle i munnen…” sedan fick de ta hjälp av bilderna och orden på tavlan för att berätta om köttbullens väg. Utmaningen  för de som tyckte att det var lätt var att berätta lite mer om vad som händer vid varje del av vägen. t.ex. Man tuggar maten i munnen och saliven blandar sig med maten, köttbullen knådas i matstrupen…

Mecki pratade med oss om vikten att i varje lektion träna på att kommunicera och muntlig interaktion. Jag har svårt att få till det varje lektion men försöker i alla fall att utveckla min undervisning kring detta och har det ofta i tanken. I alla fall göra det ett par gånger om dagen är det första målet. Att träna den språkliga förmågan i klassen, det kommer jag att göra mer!

 


Eftersom det börjar närma sig slutet på temat så ska vi också börja sammanfatta våra kunskaper. Eleverna fick i uppdrag att i grupper skapa affischer om olika delar av kroppen. Samarbeta, prata och resonera kring vad de kunde kring områdena. En grupp fick skelett och muskler, en annan matens väg, hälsa – vad som behövs för att vi ska må bra, hjärna hjärta lungor, sinnena. De skriva ner det de kan om sitt område. Använda bilder som jag kopierat och använda boken för att kolla lite extra.

Nästa gång ska de läsa texterna i boken och skriva några fler fakta som de får reda på av texten. Vi har jobbat med strategin att läsa ett stycke i boken och sedan berätta vad det stod. Detta har vi gjort i helklass tidigare. Nästa gång vill jag som sagt att de gör på samma sätt i sina grupper.

Efter det är planen att de ska träna inför sina redovisningar och sedan redovisa för sina kompisar. Muntlig interaktion i grupparbete. Ett styrt lärande med flera delar där vi tränar på den språkliga förmågan är tanken. 🙂
  
  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.