Progressiv brainstorming Ordningsregler

På vår ”att göra lista vid skolstart” på vår skola står det att vi ska gå igenom ordningsreglerna. Den här gången gjorde vi det genom progressiv brainstorming.

Eleverna blev indelade i grupper om 4. Varje grupp hade var sin färg och alla barn i gruppen hade samma färg. Så en grupp med gröna pennor, en grupp med röda, en med blå osv. Jag hade i en cirkel på mitten skrivit ”Hur ska det vara i skolan?” Uppgiften för grupperna var att fundera över frågan med fokus på ordningsregler. Efter 7 minuter så fick gruppen ta med sig sina pennor men låta pappret ligga så skulle de flytta ett steg medsols och ta en annan grupps papper och fylla på det med sin färg och grejer som de kommit på.




När eleverna sedan hade gjort detta byte så avbröt jag övningen även om riktig progressiv brainstorming har fler steg. Jag tyckte att det räckte för mina 3:or och för att vara första gången.

Vi kategoriserade reglerna tillsammans och det blev jättebra diskussioner om reglerna. Vad som är fördelar och nackdelar, vilka argument det finns t.ex. för mobiltelefon på skolan respektive motargument? (Vi har tidigare jobbat med den argumenterande genren) Jag försökte att hela tiden vara nyfiken fröken och undra varför de tyckte som de tyckte, så att de inte bara svarade för de visste ungefär vad som har stått på ordningsreglerna innan. – Ska alla få vara med och får alla verkligen vara med? Är man med om man står bredvid? Hur är man med? osv.  Roliga diskussioner och många kloka tankar ventilerades.

De blå reglerna gällde mer inomhus och klassrum och de gällde mer skolgård och rast, tänkte vi, även om de går in i varandra lite…

IMG_2291.JPG

 

Handen med 3 fingrar längst ner i hörnet handlar om hur vi säger ifrån om någon gör något som man inte tycker är ok.

IMG_0805-0.JPG

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.