Recensioner – ny genre

Eller ny och ny men ny som genre i form av genreplansch som stöttning. Målet är som vanligt att eleverna ska klara sig utan planscherna iaf tills de börjar fyran. Tills dess hoppas jag att jag har gett dem alla en bra grund att stå på  inför mellanstadiets utmaningar. På postit-lappen står ord som eleverna hade idéer om hur en bok kan vara: spännande, rolig, tråkig, läskig m.m.

Vi började med att läsa bilderböcker, den här gången med lite Astrid Lindgren-tema eftersom Pippi råkade fylla 70 för någon vecka sedan. Vi tittade på bokrecension från boken Låt språket bära och pratade om vad som var viktigt med den här genren. Sedan skrev vi en bokrecension tillsammans mha dokumentkameran till en Emilbok.

IMG_1866.JPG


Nästa lektion har eleverna gruppläst och tillsammans hjälpts åt att skriva en recension. Nästa steg blir att klara att fylla i bokrecensionsmallen på egen hand för att så småningom kunna skriva en bokrecension helt utan mall men med stöd av planschen för att till slut ”nästan se planschen framför sig utan att egentligen ha den framför sig, och då kunna komma ihåg de viktiga delarna” (som jag säger till eleverna). En stöttning som ska hjälpa dem i fortsatta skollivet hoppas jag.

Eftersom vi jobbar med 4-rutan för att skriva sagor och berättelser så använder vi tänket i bokrecensionerna. Rutorna på planschen ska påminna om inledning- och problem-rutorna i 4-rutan. Lösning och slut skriver vi inte för då anslöjar vi ju hela spänningen i boken… 😉

IMG_1864.JPG
Se arbetet kring 4-rutan på länken här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.