Problemlösning. För mycket information? Studieteknik – gångertabell.

Vi har fortsatt vårt jobb med att lösa problem. Den här gången lämnar vi programmeringen åt sidan men vi ska ändå hitta på lösningar för att ta oss till målet. Idag är det inga Bluebotar som ska ta sig till ett mål utan vi ska nå målet att lösa problemet. Det finns dock fortfarande många vägar att gå…

På länken finns problemlösningsuppgifterna som vi jobbat med.

 

Vi gör klart för oss vilka strategier vi hittills har jobbat med:

  • Punkt, Stopp, Rita.
  • Kan jag använda det jag vet?

Vill ni läsa om ”berätta-pratbubblan” finns det i ett tidigare inlägg.

Och så dagens strategi:

  • Finns det information som jag inte behöver? Då tänker jag bort det!

 

Vi försöker också att hitta på ett liknande problem. Man kan välja att skriva ett vanligt lästal, eller utmanar man sig och skriver ett tal med mer information än man behöver. Vi utgår isf från ett tal som vi kan räkna ut och sedan lägger vi på information som är onödig för att klura till det lite.

IMG_1822.JPG

Och så inte att förglömma EPA! Enskilt, par, alla. För att träna muntlig interaktion och för att lära av varandra, kamratbedömning. 
Problemlösningsuppgifterna för dagen har med multiplikationstabellerna att göra för det är läxan för veckan. 3ans och 4ans gångertabell. Därför har vi också pratat studieteknik idag. Hur lär man sig gångertabellerna? Vi har jobbat lite som vi gör med glosorna. Vi tränar och övar på papper. De som är svårast och tar lite tid skriver vi på en liten lapp med tal på framsidan och svar på baksidan så jag kan träna, träna, träna. Antingen själv eller med en kompis. Måste igen påtala vikten att prata studieteknik med eleverna.

 

IMG_1818.JPG

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.