Programmering m Bluebot. Resonera och lös problem.

IMG_1810.JPG

Så var det dags att programmera en liten robot, lite på riktigt. Nämligen Bluebot! Spännande.

För att det skulle bli en bra lärande situation så var jag noga med att gå igenom vad vi tränar. Vi tränar på att resonera med en kompis för att lösa problemet att ta Blueboten till sitt mål. Det gör vi genom att vi först tänker ut ett mål dit vi vill att Blueboten ska gå. Efter vi har tänkt ut målet programmerar vi koderna för det.

Eftersom vi jobbat med programmering på datorn via Code.org så är vi också bekanta med loop. Jag ville att de skulle försöka använda sig av loopen även med Blueboten och de fick därför i uppgift att få Blueboten att gå ett yttervarv på de mattor som vi använde med hjälp av loopen.

Jag försökte också att utmana med lite andra uppdrag som att nå målet med så få kommandon som möjligt eller så många kommandon som möjligt. Gärna använda sig av loopen då förstås.

Vi hade 3 olika mattor till hjälp. En skattkarta, en matta med geometriska figurer och en genomskinlig matta där eleverna själva lade under lite bilder. Där målen kan vara att gå till piratskeppet, till den röda kvadraten eller till kyrkan. Med lite tanke kan man träna på ord och bilder mha den genomskinliga mattan, ett roligt sätt att träna svenska ord/engelska ord eller vilket språk man nu tränar för att kunna bättre.

Många tyckte också att det var roligt att bygga banor med pennor. Våra tuschpennor visade sig vara 15 cm vilket var perfekt för att bygga banor med. En penna = ett Bluebot steg.

– Vad har vi lärt oss idag? frågade jag barnen.

– Matte, höger och vänster, instruktioner, programmering, samarbete m.m. fick jag till svar.

Härligt! och så var det roligt också…. 🙂

Se vårt tidigare arbete i programmering både offline och online på länkarna nedan:

Lektion 1

Lektion 2

Lektion 3

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.