Religion, vi når målet genom förmågorna 

Då har vi börjat att jobba mot religionsmålen i temat Vårt samhälle. Dessa är målen vi jobbar mot.

De konkretiserade mål i religion som vi jobbar mot.

 

Idag började vi med målet kring platser som är viktiga för religionerna.

IMG_1633.JPG

Vi jobbade med den begreppsliga förmågan. De ord jag vill att eleverna ska försöka lära sig är: religion, kristendom, judendom, islam, kyrka, synagoga och moské.

För att vi ska lära oss mer om platserna så började vi med att jobba med den kommunikativa förmågan, att berätta för varandra. Eleverna själva vet ju massor om kyrkor och moskéer men tyvärr har vi ingen i klassen som är jude så kring synagogan får vi läsa och se på film m.m. om så vi lär oss om vad som finns där.

Barnen fick först själva fundera en stund på vad de vet om kyrkan eller moskén (beroende på vilken man brukar vara i), vad som finns däri vad man gör och andra tankar. Sedan i grupper och till sist alla. EPA.

IMG_1632.JPG

På pappret fick de fylla i vad de kunde själva och vad de lärde av varandra. Språkligt mål, muntlig interaktion att berätta och förklara för varandra. Man får såklart använda alla kommunikationsstrategierna: modermål, kodväxlingar, gester, ombildningar, nybildningar, rita, googla. En önskning är att eleverna ber om förtydligande om de inte förstår riktigt eller vill veta mer.

IMG_1631.JPG

Med analysförmågan så jämförde vi sedan om det fanns några likheter mellan de båda platserna.

IMG_1636.JPG

Vi kom också in på profeterna. Jesus, Moses och Muhammed. Till Muhammed hade vi bara en ram då man inte får avbilda Muhammed. Diskussionen kom då snabbt in på terrordåden i Frankrike som vi pratade mycket om i klassen då vi har en elev som har kopplingar till det landet.

IMG_1637.JPG

Vi började att läsa bibeln med skapelseberättelsen. Vi drog då paralleller kring hur vi sa att jorden skapades i rymdentemat.

Jag tycker att det är viktigt att vi i skolan jobbar med likheter mellan religionerna som vi har. Jag tänker fortsätta att jobba med analysförmågan så mycket som möjligt kring det här temat! Vi kommer vidare att läsa och prata om Abraham och hans barn det som är grunden för våra religioner. Abraham som tillsammans med Hagar fick sonen Ismael som blev grunden till islam. Så fick han sonen Isak tillsammans med Sara som blev grunden till judendom och kristendom.

IMG_1638.JPG
Häfte

 

För att poängtera begreppen som eleverna ska kunna och  likheter och skillnader mellan religionerna har vi gjort ett häfte som eleverna ska fylla i. Det är målar bilder som eleverna ska måla tjusigt men också skriva dit begreppen vid och så är det tabellen längst bak med likheterna så som alla har en viktig symbol, viktig bok, viktiga platser m.m. och skillnaderna i vad de kallas i de olika religionerna. Bilderna är utskrivna från hemsidan Skolbilder.

4 reaktion på “Religion, vi når målet genom förmågorna ”

  1. Pingback: SO | Pearltrees
  2. Pingback: SO | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.