Bedömning kring PP-arbete

Har fått några frågor om hur jag gör när jag bedömer mina elever. Så här svarade jag senast idag:

svar kring bedömning

Det jag tänker är att jag vill erbjuda eleverna att visa sina kunskaper på flera olika sätt. Delvis att skriva/rita och delvis att prata och berätta. Vi är olika starka i olika förmågor. Så jag gör på olika sätt helt enkelt.

Men nu satt jag och funderade på hur jag skulle bedöma mina elever i PP:n som vi jobbar med just nu. Det är ett väldigt stort tema med flera stora mål som vi jobbar mot men nu har vi jobbat med yrken och trafik ett tag och ska snart gå på religionsdelen av PP:n så jag tänkte att det kunde vara idé att kolla av hur vi ligger till så här långt kring målen vi jobbat med. Kanske behöver vi dra något en omgång till. Vi ska på studiebesök till kyrkan och moskén så då kan vi t.ex. träna vidare på att intervjua och på promenaden dit kan vi repetera hur man är i trafiken osv. Men vi kollar av lite iaf. 🙂

Kolla in den pedagogiska planeringen med matris och hur vi jobbat fram PP:n på länken här: VÅRT SAMHÄLLE

Så då satt jag och funderade ut lite diskussionsfrågor som vi kan jobba med i klassen kring dessa mål. Jag tänker att eleverna ritar och skriver enskilt först. Sedan pratar vi i par eller grupper och till sist går vi gemensamt igenom vad vi kan hittills och hur det känns för att vi ska nå målen.

 

bedöbild 1

bedömbild2

Det blev lite konstigt i klippningen nu men jag hoppas att det iaf går att se vad det står och att det framgår hur jag tänker. På länken här finns dokumentet i helhet.

Vi utgår från molnen som eleverna är väldigt bekanta med för dem använder de när de självbedömer sina kunskaper. De kan lätt koppla arbetet kring den här uppgiften till att efter avslutad PP måla i sina egna moln. Det ger också en chans att nu mitt i temat kunna påminna sig om målet och kanske kunna måla hela molnet vid avslutad PP.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.