Progression 4-rutan. Fler personer. 

Då fortsätter vi progressionen i att skriva berättelser i den Narrativa genren.

Vi började arbetet med att skriva i  4-rutan för att alltid skriva med ”röd tråd”.

Vi fortsatte med 8-rutan för att behålla den röda tråden men att även göra berättelserna mer beskrivande.

Progressionen efter det blev att skriva berättelser med röd råd som var mer beskrivande men där det skulle vara fler problem med. Vi använde då ”flerproblems-mallen”.

Nu var det dags att öka progressionen lite till vi ska skriva beskrivande berättelser med röd tråd där det är fler problem och dessutom fler personer, i det här fallet misstänkta med.

Vi kommer inom den närmsta tiden få författarbesök av Petrus Dahlin så vi läser just nu Kalle Skavank-böcker. För att tydliggöra för eleverna gör jag en plansch kring den boken vi läser så vi lättare kan reda ut vad som händer och vilka de olika personerna är. Vi pratar också om att vi läser en deckare och ämnesspecifikaord som är typiska är vittne, bevis och motiv.

Nu ska vi prova på att vara deckar-författare. För att skriva en deckare så måste det finas några misstänkta och det räcker ju inte med bara en, ”då är det ju den” som en pojk sa. Så utmaningen nu är att skriva en spännande berättelse om Kalle och Dilsa och minst två misstänkta. Lite extra utmanande att få med de nya begreppen: vittne, motiv och bevis, eller kanske något av dem i alla fall. De har också fått göra en egen plansch till sin berättelse med bild på huvudpersonerna och de som är misstänkta i deras berättelse. Eleverna skriver i flerproblemsmallen och ska sedan utveckla sina sagor när de skriver på datorn. Då är uppdraget att ytterligare beskriva mer i berättelsen. Minst en extra beskrivande mening per ruta! Med stort engagemang tog sig eleverna an utmaningen. 🙂

Vi jobbar ju såklart mot målen att skriva med röd tråd (inledning, problem, lösning och slut), använda punkt och stor bokstav på rätt sätt och att skriva läsligt dvs tänka på att ha mellanrum mellan orden. Dessutom ligger som sagt utmaningen i att försöka få med ämnesspecifikaord i sin berättelse som även det är ett mål vi jobbar mot. När de sedan utvecklar sagorna kommer ju målen kring att använda datorn in.

 

IMG_1555.JPG

Se allt tidigare arbete kring 4-rutan och den Narrativa genren i min lilla film.

7 reaktion på “Progression 4-rutan. Fler personer. ”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.