Vi jobbar med multiplikation och problemlösningsstrategier

Nu har vi dragit igång att multiplicera i klassen. Vi har pratat om vad som är multiplikation och när har man nytta av det egentligen?

Igår byggde vi multiplikationer och pratade om att rutor och mönster är multiplikation. Men det är även addition om vi delar dem i rader (eller i högar)!

Idag har vi också pratat om att multiplikation har man nytta av när man ska gå och handla. Men då är det när man handlar flera av samma vara!!

På den oranga lappen står det 1. Hur många högar finns det? 2. Hur många är det i varje hög? Tankestruktur som eleverna behövde ha med sig från arbetet med klossarna och att koppla till arbetet i boken.

Vi har tidigare skrivit räknehändelser men idag hade jag gjort ett problem att lösa men först pratade vi om våra problemlösningsstrategier.

Vi repeterade de problemlösningsstrategier som vi hittills jobbat med:

IMG_1526.JPG

Punkt – stopp – rita. Se länken för att se hur vi har jobbat fram den strategin.

Kan jag använda det jag vet? Den strategin jobbade vi med genom mattelyftets problem Trappan för en tid sedan:

Trappan

trappan

a) Hur många kuber har trappan på bilden?

b) Hur många kuber har en trappa som är 5 kuber hög?

c) Hur många kuber har en trappa som är 7 kuber hög?

d) Hitta på ett liknande problem. Lös det.

 

Eleverna skrev när de löste det här problemet på mattespråk:

a) 4+3+2+1 = 10

b) 5+4+3+2+1=15

c) 7+6+5+4+3+2+1= 29

När vi pratade om det så konstaterade vi att det finns ett mönster. Vi vet ju från början att 4+3+2+1= 10. Det kan vi ju använda!!

Detta var alltså inget som vi gjorde idag utan kopplade bara tillbaka till vår strategi och hur vi jobbade då. (Jag har visst inte bloggat om det.)

 

Åter till arbetet idag…

Sedan var det dag att börja jobba! Eleverna skulle försöka lösa mitt problem. Först enskilt, sedan i par och till sist alla gemensamt. EPA.

IMG_1527.JPG

 

Första uppgiften klarade eleverna bra! Andra var lite mer utmanande för att veta hur man ska rita och skriva på mattespråk för att visa hur jag tänkt. För vi använder oss av tanketavlan när vi jobbar eller iaf strukturen! Inte alltid mallen! Se nedan.

Den sista uppgiften var utmanande när jag ville att de skulle använda det de redan visste. Men allt gick att lösa på olika sätt och alla sätt är bra, bara man får reda på svaret! 🙂

Vid den gemensamma genomgången pratade vi om hur man ritar så andra förstår. I första uppgiften ritade alla rosor med pris och skrev på mattespråk.

I den andra uppgiften ville man gärna fortsätta rita rosor och räkna två-skutt tills de kom till 20. På mattespråk skrev de sedan 2*10=20. Vi pratade om att vi ska tänka på att utgå från det vi vet och rita det. Börja med att rita 20 en-kronor. Hur kan man då visa?

Tredje uppgiften har en del fortsatt att räkna 2-skutt tills man kom till 16 rosor. Men när jag går runt utmanar jag med att fundera på hur jag har tänkt när jag ville att de skulle använda strategin ”KAN JAG ANVÄNDA DET JAG REDAN VET?” Jag ville att de skulle komma ihåg att hon köpte 6 rosor i uppgift 1 och 10 i uppgift 2 och sedan koppla till hur mycket pengar som hon handlade för i de båda uppgifterna för att räkna ut svaret. Tillsammans fixade vi det men det var lite klurigt själva och i par. Men vi fortsätter att träna… 😉

tankekarta matte

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.