Förklara. Men hur? 

Jag försöker få mina elever att fråga varandra innan de frågar mig speciellt om jag hjälper någon annan. Lite C3B4ME ( see three before me).

Det som slog mig dock var att jag inte undervisat i hur. Hur förklarar man?

Så var vi på föreläsning med Nationellt centrum för andraspråk. De pratade om kommunikstionsstrategier och muntlig interaktion. Hur viktigt det är. Klart jag måste lära eleverna hur man förklarar!!

 

Eleverna fick idag förklara för kompisen hur man gör när man ställer upp.  Något vi jobbat med ett tag nu och som jag hoppades sitter hos de allra flesta.

Vi pratade om hur man förklarar.Man berättar med ord, vad gör man först och vad är viktigt att tänka på. Man kan rita och man kan ge exempel.

Två och två pratade de och sedan fick de förklara för mig och vi gick igenom tillsammans.

Jag skrev ett tal på tavlan och frågade vad man kunde göra om man inte hade penna och papper med sig när man  behövde räkna ut något. Eleverna kom på Talsort för sig-strategin.

När är det bra att använda vilken egentligen? Analysförmåga.

De fick några uppgifter av mig och skulle igen prata med kompisen om vilken strategi som är bäst att använda till vilken uppgift.

 

Det är lätt att man vänder på talen så att det blir lättare att räkna men även den här gången pratade vi såklart tillsammans om vilka som är fördelarna med att använda Talsort för sig men att det ibland blir problem med den strategin.

Vi avslutade med exit tickets för att kolla av ifall barnen själva känner att de kan strategin ställa upp.

exittickets

Når vi målet? Här klippt från matrisen för PP:n Taluppfattning och talsanvändning. Vi plockar ju dock fram målen från PP-väggen så att de blir synliga för eleverna. Titta in på länken om du är intresserad av det arbetet.

Matrisdel ställa upp

En reaktion på “Förklara. Men hur? ”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.