Problemlösning

Vi jobbar för fullt med mattelyftet på skolan. Vi har på vårterminen valt modulen Problemlösning. Vi har startat arbetet och löser problem för fullt. Det är utmanande och roligt.

Vi har löst problem med fiskar men den här gången var det solrosor som gällde.

IMG_1294.JPG

Genom en kollega fick vi tipset att läsa en mening i taget och sedan stanna och rita. Vi namnade också den första delen till information och a-d som uppgifter som hade hörde ihop med informationen.

Men vi följde tipset och vid varje punkt. – PUNKT, STOPP, RITA.

IMG_1297.JPG

Ett urbra knep! Jättetydliga bilder blev resultatet. Vi jobbade efter EPA dvs enskilt, par, alla. Först funderade varje barn själv på hur de skulle rita, sedan ihop med kompisen bredvid och till sist gjorde vi det tillsammans. Sedan tog vi nästa uppgift. Kollegialt lärande är toppen!

Under Alla-delen så kopplade vi till våra förmågor. Vi jobbade med den begreppsliga förmågan för tankemönstret i uppgifterna var att använda sig av hälften och dubbelt. Så vi plockade fram vår lilla lapp från begreppsväggen och pratade om vad vi sa när vi jobbade med hälften och dubbelt sist och hur man skulle tänka. Men vi jobbade också med den kommunikativa förmågan genom att förklara hur vi tänkte för andra och försöka göra det så andra förstår hur jag menar.

IMG_1293.JPG

d-uppgiften , att göra ett liknande problem var lite svårt. Vid förra tillfället vi gjorde ett liknande problem så gjorde vi det tillsammans och bytte ut några ord och lite priser och antal. Den här gången utmanade jag eleverna och tillsammans fick de nu med inspiration från en bild försöka göra liknande problem. Det var svårt men jag tyckte ändå att de gjorde det jättebra!

IMG_1295.JPG
Inspirationsbilden. Jorden efter att vi avslutat temat kring rymden.

Utifrån bilden fick man fantisera fritt. Något som finns på jorden eller något som vi kan fantisera finns i rymden m.m.

IMG_1300.JPG

IMG_1298.JPG
Under Grej of the day-lektionen för någon vecka sedan pratade klassen om myrkottar vilket inspirerade de här eleverna.

 

 

 

En reaktion på “Problemlösning”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.