PP Vårt samhälle.

 

IMG_1228.JPG
Inledning

 

 

Då drar vi igång med ny PP den här gången om Vårt samhälle.

Som vanligt har jag jobbat ifrån alignmentmallen och gjort PP:n med matris. Eleverna har såklart varit med och påverkat hur vi ska nå målen som syns i PP:n. Många kloka idéer som vanligt! Och så synliggör vi förmågorna vi jobbar mot tillsammans med kunskapskravet med våra små djurhuvud. 🙂

 

 

 

 

IMG_1225.JPG

Konkretiserade mål
Konkretiserade mål
IMG_1226.JPG
Elevinflytande

PP med matris.

Utifrån vår tidigare PP om Att leva i världen trattar vi nu in oss på Hultsfred, Vårt samhälle!

 

IMG_1267.JPG
Djurhuvud som synliggör förmågorna.

 

 

 IMG_1269.JPG

 

7 reaktion på “PP Vårt samhälle.”

  1. Eleverna gör en självbedömning. En träning för dem inför vidare skolgång. Eftersom mina elever bara går i åk 2 så är absolut inte det enbart grunden till bedömningen, även om en del börjar blir väldigt kloka. Ibland är de för hårda mot sig själva och andra är lite för självsäkra eller hur jag ska uttrycka mig, men vi tränar som sagt och det behöver inte blir rätt. Målboken plockar vi sedan fram på utvecklingssamtalet och då resonerar vi kring hur de tänkte när de målade de olika molnen och jag berättat hur jag har tänkt. Ibland visar jag matriser, speciellt om föräldrar frågar vad som krävs vidare eller vad de kan träna på hemma m.m. men annars finns de ihop med de pedagogiska planeringarna på Infomentor att se för föräldrarna.
    Eleverna är med och bestämmer i de flesta PP:erna hur de ska visa sina kunskaper för mig ibland tycker de ”prov” som de kallar det. Någon gång har de fått skriva och rita vad de lärt sig utefter målen och sedan berätta för en kompis och då går jag runt och lyssnar och samlar in papprena som vidare dokumentation. En del t.ex. i att skriva texter blir det kontinuerligt efter något arbetsområde som jag bedömer.
    Jag ”förhör” dem inte när vi fyller i molnen, det gör de helt efter egen känsla. Jag kan möjligvis säga något exempel på vad man ska kunna men de behöver inte svara där och då för det är oftast i helklass och det blir ohållbart. ”Förhören” blir lite mer då och då i det vardagliga arbetet. Ibland kallar vi det prov/diagnos och ibland som sagt mer i diskussions-grupper eller på andra sätt.

    Hoppas att jag har svarat på din fråga.:-)

  2. Hej! Måste fråga dig hur du bedömer dina elever. Har förstått att du använder dig av matriser. Undrar hur du litar på att eleverna verkligen fyller i rätt- när de gör en självvärdering? Förhör du dom? Hälsningar Maria

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.