Argumenterande texter Rymden fortsätter

 

IMG_1219.JPG

På dagens lektion kring rymden så har vi, istället för faktatexter som vi gjort tidigare, jobbat med argumenterande texter.

I rymd-temat handlade det den här gången om ÅRSTIDER.

Målen för dagen var:

IMG_1208.JPG

Men även då språkligt att eleverna:

IMG_1217.JPG

Vi läste, tittade på bilder och pratade om de olika årstiderna. När vi samlat fakta om dem så skrev vi stödord kring de 4 årstiderna med fokus på målen, tillsammans.

IMG_1207.JPG

IMG_1216.JPG

Utifrån sina kunskaper kring årtiderna fick de sedan skriva på en lapp vilken årstid just jag tycker är den bästa. Tills idag hade jag gjort grupper utifrån vilka årstider de valt och nu skulle de skriva en argumenterande text, dvs en text som skulle kunna övertyga de andra om att deras årstid faktiskt är den bästa.

De fick hjälp av en mall eftersom de bara är andra gången som vi skriver den här texttypen:

IMG_1209.JPG

IMG_1215.JPG

Målet är såklart att inte behöva använda mallen precis som det står i matrisen, se sista raden på bilden:

IMG_1220.JPG

Sedan fick de skriva sina texter på ett papper där de också skulle måla en bildtext till. En bild som förtydligar det de skrivit.

Härliga texter blev resultatet!!

IMG_1211.JPGIMG_1213.JPGIMG_1212.JPGIMG_1214.JPG

En reaktion på “Argumenterande texter Rymden fortsätter”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.