På dagens lektion kring rymden så har vi, istället för faktatexter som vi gjort tidigare, jobbat med argumenterande texter.
I rymd-temat handlade det den här gången om ÅRSTIDER.
Målen för dagen var:
Men även då språkligt att eleverna:
Vi läste, tittade på bilder och pratade om de olika årstiderna. När vi samlat fakta om dem så skrev vi stödord kring de 4 årstiderna med fokus på målen, tillsammans.
Utifrån sina kunskaper kring årtiderna fick de sedan skriva på en lapp vilken årstid just jag tycker är den bästa. Tills idag hade jag gjort grupper utifrån vilka årstider de valt och nu skulle de skriva en argumenterande text, dvs en text som skulle kunna övertyga de andra om att deras årstid faktiskt är den bästa.
De fick hjälp av en mall eftersom de bara är andra gången som vi skriver den här texttypen:
Målet är såklart att inte behöva använda mallen precis som det står i matrisen, se sista raden på bilden:
Sedan fick de skriva sina texter på ett papper där de också skulle måla en bildtext till. En bild som förtydligar det de skrivit.
Härliga texter blev resultatet!!
En reaktion på ”Argumenterande texter Rymden fortsätter”