Värdegrundshuset och berättelseskrivning.

IMG_1004.JPG

 

 

Vi tänker börja terminen med att påminna om arbetet kring vårt värdegrundsarbete på skolan och vår sociala PP.

Se vårt tidigare arbete som berör hela Lindblomskolan här.

Jag tänker fortsätta med att använda vårt värdegrundshus som stöd för elevernas berättelseskrivning och arbetet med 4-rutan/8-rutan. Vi kommer att sätta upp ord och begrepp som ger oss idéer för vad som kan vara problem i våra berättelser.

Vi tar hjälp genom att titta på små filmsnuttar igen men den här gången ser vi hur andra barn har gjort. Det ger modelltexter och förhoppningsvis skapar det också nya idéer i vår klass.

De första orden som vi sätter upp som nya ord blir:

Vänskap och svek.

Vi kommer att titta på en film från serien Kompissateliten från UR.

Mitt mål med lektionerna blir att både jobba med värdegrundsfrågor men som sagt även att använda huset som en slags tillgång för att skapa berättelser med mer känslor och djup. Det ska bli lättare för barnen att gå dit och titta för att komma på vad som kan vara problemet i sin egen berättelse.

Lite ”Heta stolen” frågor är också roligt kring temat… t.ex.

Rött eller grönt kort:

* Alla måste få vara med.

* Har man lovat någon måste man hålla det.

* En bra kompis gillar samma saker som jag.

osv… eller 4-hörn…

En reaktion på “Värdegrundshuset och berättelseskrivning.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.