Argumenterande genre. Svampavslut.

Nu har vi för första gången jobbat med den argumenterande genren i vår klass. Vi gjorde det som ett avslut på temat om svamparna som vi nu har samlat mycket kunskap om.

Vi tittade på en modelltext om rådjur som finns som exempel i boken Låt språket bära av Johansson & Sandell Ring.

argumenterande rådjur

Vi pratade om vad argumenterande texter kan vara för något. Att man ska övertala någon om sin åsikt eller att någon ska göra något som man vill.

Vi pratade om att rubriken gärna ska vara en fråga. Vilken fråga kan det vara för oss? Hur markerar man att det är en fråga? Sedan pratade vi om vad åsikt är och vad argument är. På slutet ska det vara en sammanfattning av vad man tycker och gärna en passande bild.

argumenterande mall

Eleverna fick jobba två och två och hjälpas åt att skriva texten mha mallen här ovan. Det blev också en träning i att kopiera och klistra in bilder i ett dokument.

IMG_1088.JPG

 

 

Tycker att det här blev en ok första gång med genren men jag fick hjälpa till en del med argument för svamparna. Jag kommer att jobba vidare med argumenterande texter även i temat rymden där vi kommer att beröra årstiderna och tänker då att eleverna kan argumentera för vilken årstid de tycker är bäst. Jag tror att eleverna kommer att ha lättare att hitta argument till årstiderna själva. Så jag tänker att det kan vara ett bra tillfälle att  ”levla” upp. 😉

Fortsättning följer…

Det blev en ny genre-plansch på väggen bland de andra genrerna som vi jobbar med.

IMG_1089.JPG

IMG_1091.JPG

 

 

 

En reaktion på “Argumenterande genre. Svampavslut.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.