Genrepedagogik om svampar.

Då har vi jobbat en hel del med svampar och bedömer oss som nästan färdiga för den här gången. På länkarna här under ser ni de första lektionerna där vi jobbar med fas 1 i cirkelmodellen. Vi funderar på vad vi vet om svampar, tittar på film om svampar och går ut i skogen och upplever svampar.

Förarbete i klassrummet a´la cirkelmodellen.

Svampupplevelser

Efter förarbetet har vi tillsammans i klassen skrivit en svamptext på datorn mha projektorn. Modellering. Det är en fördel då alla blir påminda, inte bara om hur man skriver en faktatext utan även om hur man loggar in på datorn, öppnar upp Word, sparar ett dokument och skriver ut sin text.

Nu har vi jobbat vidare med att skriva egna faktatexter mha 6-fältaren och så har vi gjort egna svampar av trolldeg.

Nu väntar bara att skriva en återberättande text om vad vi gjorde i skogen. Vi sätter ord på vår skogs/svamp-upplevelse. Jätteviktigt för bl.a. mina nyanlända!

Faktatexter

Fakatatext + 6-fältare

Svampskog

 

Min 6-fältare för växter som vi använde trots att vi lärde oss att svampar varken är växter eller djur, vilket barnen påtalade mååånga gånger… 😉

Här finns även min 6-fältare för djur om någon skulle vilja använda sig av den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.